Fort Rammekens nu |
We schrijven het jaar 10vC, tien voor Corona. In de oude
jaartelling dus 2010. Ik loop in februari rond in de donkere krochten van Fort
Rammekens bij Ritthem, bij de monding van de Westerschelde. Voor het eerst van
m'n leven trouwens. Want als import-Brabander zei Fort Rammekens me toen nog
niet zoveel. Helemaal fout natuurlijk, weet ik nu.
mijn Buitenkunst in de 'etalage' van mijn atelier aan de Korendijk 56 |
Dat beeld van destijds kwam weer boven toen het bestuur
van onze Kunst en Cultuurroute Middelburg enige maanden geleden voorstelde om
te beginnen met een project 'Van binnen naar buiten'. Want coronatijden.
Galerieën en ateliers voornamelijk dicht. Ook op de 1e zondagen van de maand,
onze gebruikelijke routedag. Het idee: hang toch de routevlag uit, doe wat met
je etalage, zet kunst voor je ramen, zet gewoon toch wat buiten. Op die manier
kon een kunstige zondagmiddagwandeling door Middelburg langs gesloten deelnemersdeuren
best aangenaam verrassend gemaakt worden. Dat gebeurde dus ook want we vormen
met z'n allen een enthousiaste club.
Voor mij was 't gelijk duidelijk, dat wordt dus mijn
Buitenkunst. En daarvoor moet ik weer terug naar de historische grond van Fort
Rammekens. Want historisch is die, voor mij nu ook. Gebouwd rond 1550 in
opdracht van Maria van Hongarije, landvoogdes van de Noordelijke en Zuidelijke
Nederlanden en zuster van Karel V, keizer van het gigantische Habsburgse Rijk.
Want de wereldhaven Antwerpen moest worden beschermd tegen vijandige machten. En de beslist niet onbelangrijke haven van Middelburg
werd daardoor ook direct meegenomen. Waar kon dat beter gebeuren dan aan de
monding van de Westerschelde.
Fort Rammekens eeuwen geleden, met nog bebouwing op het binnenterrein en schepen die liggen te wachten op gunstige wind |
Willem Hermansz. van Diest, Zicht op de rede van Fort Rammekens bij Vlissingen |
Prachtig vond ik 't. Duistere krochten, lange donkere
gangen, heerlijk verweerde oude muren. Daar kon ik wel wat mee.
enkele van de gangen en krochten van het fort |
Maar één dingetje was voor mij gelijk duidelijk, met mijn
olieverfschilderijen kon ik 't daar wel schudden. Kort samengevat: te koud, te
vochtig en te zout. Wat wil je ook, een meer open dan dicht fort direct aan het
zoute water van de Westerschelde. 's Avonds gingen dan wel de krochtdeuren en de
grote poort dicht, maar verwarming? Niet functioneel. En die expositie zou een
half jaar gaan duren. Nou,dan kon je er vergif op innemen dat daarna alle
olieverfschilderijen naar de sloop hadden kunnen worden gebracht. Dat soort
omstandigheden konden ze echt niet aan. Dus gelijk als bij Tom Poes, kwam het
er op neer 'Toos, verzin een list'. Of eigenlijk heel veel listen. Want ik
wilde 't liefst het hele fort zoveel mogelijk gaan gebruiken. Het moest groots
worden.
nog een paar van die krochten |
Al denkende en zoekende kwam ik een techniek tegen die
net in opkomst was. Die van het drukken op een voor mij toen nog onbekend materiaal.
Alu-dibond. Een plaat van kunststof aan beide zijden bedekt met een laag
aluminium waarbij op een van die zijden op het aluminium digitaal een afbeelding
kon worden aangebracht. Dat was 't! Op die manier kon ik op hoge resolutie ingescande
dia's van mijn schilderijen op het alu-dibond laten overbrengen. Maar in
Nederland waren er nog nauwelijks bedrijven die dat én goed én op allerlei
grootten konden. Nu doet elke fotozaak 't voor je, maar 10vC was een andere
tijd. Zoekend op internet kwam ik terecht bij het bedrijf ZWF in Bolsward. Die
hadden net een nieuwe grote flatbed printer waarmee heel veel mogelijk was. En
ach, Bolsward is in ons kleine landje ten slotte niet het eind van de wereld. Het
gevolg? Ik werk nog steeds naar volle tevredenheid met ze samen.
ik hang een van de grote aludibonds op in het fort |
vorig jaar nog in Bolsward: overleg met eigenaar Geoffrrey Schippers over een opdracht |
nog zo'n kunstwerk op aludibond |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten