Elk voordeel hep ze nadeel, om maar eens een van onze
beroemdste hedendaagse Nederlandse filosofen te parafraseren, de onnavolgbare
Johan Cruijff, . Want als je op de boulevard in Vlissingen staat, zie je heel
duidelijk Knokke liggen aan de overkant van de Westerschelde. Nam je vroeger de
veerdienst Vlissingen-Breskens, dan was de tocht erheen een fluitje van een
cent. En je had zelfs nog even die twintig minuten van rust en zilte zeelucht
snuiven op het dek tijdens de overtocht. Nu ligt er de Westerscheldetunnel en
is het veer al heel lang verdwenen. Terneuzen blij. Maar van Middelburg naar
Knokke? Kijk, daar hep je het nadeel van het voordeel. Geen zilte zeelucht meer
en mooi vijf kwartier onderweg. Als het meezit dan en niet half België richting
kust wil.
Hoe ik ineens zo op Knokke kom? Een paar dagen geleden
was ik er weer eens. Voor de kunst. Een aantal jaren geleden gebeurde dat veel
vaker. Toen werkte ik samen met een galerie op de beroemde Zeedijk van dat
mondaine Knokke. Die boulevard waar het stikt van de galerieën. Want Knokke is
zo'n chique badplaats waar kunst en kapitaal samenklitten. Waar geld is, daar
is ten slotte heel vaak ook kunst. Dat begon in de Middeleeuwen al met de puissant
rijke Roomse Kerk. Later deden ook de adel en opkomende burgerij in de rijke
steden een flinke duit in het kunstzakje. Denk maar aan Brugge en Gent met de
Vlaamse Primitieven als de gebroeders van Eyck en Rogier van der Weyden. Aan Florence
en de Renaissance met Leonardo da Vinci en Michelangelo. Of onze eigen Republiek
der Zeven Verenigde Nederlanden en de Gouden Eeuw. En wat te denken van de
bloeiende kunstenaarskolonie in het Zeeuwse Domburg? Zouden die kunstenaars
daar echt alleen gezeten hebben vanwege het bijzondere licht? Of zou de zomerse
aanwezigheid van adellijke en zelfs vorstelijke kringen daar misschien ook een
ietsiepietsie aan hebben bijgedragen?
een paar sfeer"beelden" van de Zeedijk |
de plek waar Art Gallery Natascha ooit zat en nu kunst rond Kuifje wordt gepromoot |
Zomaar een kunstbeurs midden in het vakantieseizoen is
eigenlijk heel bijzonder. Niemand waagt zich daaraan, maar voor Knokke als
badstad is het geen probleem. Juist in de zomer komt tout le monde er graag. Voor de wat hoger geprijsde blinkertjes, voor
de juiste merkkleding, om gezien te worden in de cabriolet. Met het dak open
natuurlijk. En dus ook voor de kunst.
Maar die kunst viel behoorlijk tegen. Eigenlijk wel
passend bij het herfstige accent van het weer die dag. Tekenend voor de huidige
situatie in de kunstwereld, het belachelijk dure segment bij de beroemd
veilinghuizen buiten beschouwing gelaten, was dat er nauwelijks gerenommeerde
galerieën aanwezig waren. Een paar jaar geleden waren ze er nog wel, nu niet
meer. De gevallen gaten werden opgevuld met minder bekende kunstaanbieders die
blijkbaar het beursavontuur wel wilden aangaan tegen een lagere prijs per
vierkante meter standoppervlak. Geen
vooruitgang! Ook op de Zeedijk was dat het geval. Nog wel steeds veel
galerieën, maar ..... Er waren zelfs leegstaande ruimten te huur. Dat heb ik daar
in het hoogseizoen nog nooit meegemaakt. De economische crisis is dus zelfs aan
Knokke niet voorbij gegaan.
Gelukkig mocht ik 's avonds al die kunstmalheur
wegspoelen met champagne en wegeten met een florissant koud buffet bij die
ex-galeriehoudster van me, Anne van Hoof van die ex-galerie Natascha.
op bezoek bij Anne van Hoof |
Met
daarbij vanzelfsprekend het naar boven halen van de vele gezamenlijke
kunstavonturen bij exposities, beurzen en klanten gedurende onze jarenlange
samenwerking. En zo werd het nog heel laat in Knokke en nog veel later voor ik
ergens midden in de nacht mijn bed kon opzoeken. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten