Aix-en-Provence |
Ken je dat? Van die steden die je eigenlijk altijd al een
keer wilde bezoeken, maar waaraan je toch steeds voorbij reed? Zo van
"opzij, opzij, opzij, we hebben ongelooflijke haast".Voor mij is 't
in ieder geval geen onbekend
verschijnsel. Elke keer als ik met de auto onderweg ben van Nederland naar mijn
atelier in Nice, of juist omgekeerd, zijn er van die plaatsen. Aix-en -Provence
bijvoorbeeld. Terwijl die stad toch zelfs bijna tegen de autoroute aangeplakt
zit. En daarbij ook nog eens de woonplaats was van Paul Cézanne (1839-1906), geroemd
als wegbereider voor de moderne kunst. Maar ja, van Aix naar Nice is nog maar
een luizige 200 km. Gewoon doorrijden dus. En op de weg terug naar Nederland
ben je eigenlijk net lekker op gang gekomen, dus waarom zou je er stoppen? Oké,
voor de kunst dan, voor Cézanne en vanwege het grote toeristenbord langs de
autoroute dat je opmerkzaam maakt op de Mont St.Victoire. De berg die je dan in
de verte ziet liggen en die door Cézanne onsterfelijk is gemaakt via veel, heel
veel schilderijen. Dus dit keer had ik me voor genomen "en nu ga ik".
Dat werd een echte Provençaalse verrassing. Een grote
middeleeuwse stadskern met die bijbehorende maar altijd weer charmante
kronkelstraatjes geplaveid met lekker ongelijk liggende hobbelstenen. Maar ook
met heel veel pleinen vol terrassen vol met oud en jong. Want Aix herbergt flink
wat universitaire studenten . En rond die kern 18de en 19de eeuwse wijken met
brede, boomrijke lanen, prachtige statige panden en heel veel fonteinen. Een
lust om er, onder de mediterrane zon, rond te dwalen, een terrasje te pakken en
de relaxte sfeer op te snuiven.
middeleeuwse centrum |
Ook een stad trouwens met onverwacht veel kunst. Natuurlijk
veel aandacht voor Cézanne, daar wordt je mee doodgegooid. Met zijn atelier dat
je nog steeds kunt bezoeken, met Cézanne-excursies en met die Mont St.Victoire.
Overigens, dat is nu. Want rond 1900 gaf de toenmalige directeur van het Musée
Granet, het grote kunstmuseum van Aix, nog aan dat er wat hem betrof nooit een
werk van Cézanne het museum in zou komen. Stel je voor, werk van zo'n prutser
die nauwelijks nog iets verkocht ook! De goede man kon er natuurlijk geen idee
van hebben dat ruim een eeuw later een "Mont St.Victoire" voor meer
dan 100 miljoen dollar geveild zou worden. En dat Cézanne's "Kaartspelers"
in 2012 een slordige 250 miljoen opbracht. Lang was dus het Musée Granet
"le musée sans Cézanne". Gelukkig hebben allerlei bruiklenen daar nu
verandering in gebracht. Maar er is ook heel veel andere interessante kunst te bewonderen
in dat prachtig verbouwde museum. Heel verrassend.
het atelier van Cézanne |
Musée Granet |
Musée Granet |
Tot voor een paar jaar had je 't dan met musea wel gehad
in Aix. Dat veranderde toen Marseille verkozen werd tot Culturele Hoofdstad van
Europa 2013. Aix-en-Provence pikte daarvan een behoorlijk grote zak met
subsidiegraantjes mee. De hele regio rond Marseille mocht namelijk delen in de
kunstvreugde. Hé, hadden ze niet nog ergens in de stad een leegstaande, grote
middeleeuwse kapel die een nieuwe bestemming behoefde? En hadden ze niet ook
een overeenkomst gesloten met de Fondation Jean et Suzanne Planque om de
privéverzameling van Jean Planque een goed onderdak te geven? Een verzameling
van meer dan 300 werken met daaronder Renoir, Monet, Van Gogh, Degas, Bonnard,
Picasso, Braque, Léger en nog zo wat van dat soort namen. Nu is er dus sinds
2013 het Musée Granet XXe-Chapelle des Pénitents blancs.
Musée Granet XXe-Chapelle des Pénitents blancs |
Een verbazingwekkend
mooie plek voor een verbazingwekkend mooie verzameling moderne kunst. Met heel
weinig geld bijeengebracht door de Zwitser Planque die werkte voor de bekende
galerie Beyeler in Bazel. Hij leerde daardoor heel veel kunstenaars kennen met
wie hij ook nog eens heel goed kon
opschieten. Ook een manier om een kunstcollectie tot stand te brengen zonder
met dollarflappen te hoeven zwaaien.
En om Aix helemaal op de kunstkaart te zetten is er nu
ook het Caumont Centre d'Art. Zo'n groot 18de eeuwse Hotel de Ville zoals je er
in Parijs vele hebt. Een paleisachtig herenhuis met prachtige tuin dat recent
opende en waar alleen maar tijdelijke exposities worden georganiseerd. Want een
eigen verzameling hebben ze daar niet.
heerlijk vertoeven in de tuin van het Caumont Centre d'Art |
Kom ik net van mijn eigen expositie in
Venetië en wat hebben ze daar in dat Caumont? Een grote tentoonstelling met
werken van Canaletto (1697-1768). En waar is die Canaletto beroemd mee
geworden? Juist ja! Schilderijen van Venetië.
Canaletto, San Marco plein |
Ik kon dus prachtig controleren
of hij dat goed had gedaan. Venetië is de laatste paar eeuwen ten slotte niet
echt veel veranderd. De Dogenstad kon voor mij al niet stuk, maar nu helemaal niet
meer. Trouwens, Aix eigenlijk ook niet. Echt de moeite waard. Tot volgende
week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten