Een aantal jaren huurde ik aan de Côte d'Azur telkens een
andere plek om daar zo'n drie maanden te kunnen werken. Tot er in Nice een
appartement met ateliermogelijkheid voorbij kwam waaraan ik echt geen weerstand
kon bieden. Dat 'Palais de Venise' uit 1908 was te aantrekkelijk. Middenin het
echte Nice, het bruisende stadshart dat in de 19e eeuw vanuit het middeleeuwse
deel sterk werd uitgebouwd. Een soort 'Parijs in het klein, maar dan op z'n
Italiaans' zoals levensgezel dat dan kort en bondig uitdrukt.
Sommigen zoeken voor de rust een klooster, ik heb in Nice
mijn retraite oord. Rust om te werken en rust om na te denken. Met voor de grofstoffelijke
voeding, heel praktisch, 's morgens een dagelijkse groente en fruitmarkt voor het
Palais. Een beeld dat 's middags een metamorfose ondergaat tot
restaurantterrassen.
En kunstzinnige voeding? Geen probleem in een stad vol
kunst en musea. Daarbij nog heel vaak
zon met een heerlijke temperatuur en de uitdrukking 'leven als God in
Frankrijk' behoeft geen verdere verklaring.
Dat ik tijdens zo'n verblijf op bezoek ga bij Jean-Paul
Aureglia, mijn galerist van Galerie Quadrige, met wie ik al jaren samenwerk,
spreekt voor zich. Laat er deze maand nou ook nog een vernissage zijn! Logisch
dat ik daar acte de présence gaf.
Logisch ook dat ik tijdens zo'n retraite af en toe wat kunstige
bedevaartstochtjes maak. Zoals naar het MAMAC, het Musée d'Art Moderne et d'Art
Contemporain. Ik heb er vanwege mijn appartement in Nice altijd vrij toegang. Dus
kan ik zomaar binnenlopen. Bijvoorbeeld om te zien of men ter verandering voor
de vaste zaal van echte Niçois en kunsticoon Yves Klein (1928-1962) nog wat
heeft gerommeld in de kunstopslag. Vooral van zijn beroemde, prachtig intens vibrerende
Yves-Klein-blauw is 't elke keer weer genieten.
werk van Niki de Saint Phalle |
Niki de Saint Phalle (1930-2002) vind ik ook altijd zo'n
bedevaartstochtje waard. Voordat ze
wereldberoemd werd door haar grote Nana's heeft ze nog heel wat andere
interessante en gekke dingen gedaan. Ooit gehoord van haar
'schietschilderijen'? Google maar eens. Uit de grote collectie die ze naliet
aan het MAMAC kan de curator nu te kust en te keur kiezen voor de 'Nikizaal'.
Tijdens mijn MAMAC-rondgang stond ik plotsklaps voor werk
van een Nederlander. Marinus Boezem (1934), één van de grondleggers van de
conceptuele kunst in Nederland. Dat werk hing
op de tijdelijke expositie 'Cosmogonies, au Gré des Éléments'. Een
onbegrijpelijke titel? Ach, dat strookte dan gelijk met het 'Wheather
Drawing's, 1969' van Boezem. Een verzameling foto's van met de hand getekende
weerkaarten. Je moet er maar op komen!
Nee, dan liever "Matisse&Picasso, la comédie du
modèle" in het Musée Matisse. Een prachtig gelegen oude villa bij een
groot olijfbomenpark en Romeinse ruïnes. Met voor mij opnieuw kostenloze
toegang.
Dit jaar gaan die twee grote kunstenaars, zowel elkaars
bewonderaars als enigszins na-ijverige concurrenten, er een kunstzinnige strijd
aan. De al wat oudere maestro Matisse en macho en ego Picasso! Echt een
prachtige tentoonstelling die een uitgebreidere beschouwing verdient. Maar voor
nu laat ik 't hieronder bij een paar foto's, want mijn bedevaartjes voerden ook
nog naar het Musée National Marc Chagall.
een serie indrukwekkende steendrukken van Picasso |
Dat werd ook wel weer eens tijd. Een mooi museum dat destijds architectonisch om een geschonken verzameling Bijbelse schilderijen van Chagall heen is gebouwd. Boeiend om er na wat jaartjes weer eens rond te lopen.
Musée National Marc Chagall. |
Vooral door de extra expositie over Chagall's plannen voor een door hem aan
te pakken kapel. Die kwam er niet, terwijl zoiets wel lukte aan Matisse,
Picasso en Jean Cocteau. Oei, oei, niet goed voor het kunstenaarsego!
voorstudie met knippen en plakken voor glas-in-lood ramen in de beoogde kapel |
een al weer gedetailleerder voorstudie |
genieten op z'n Niçois |
Trouwens beslist een verhaal waard, die kapellen. Maar misschien komt dat nog wel eens. Nu eerst bijkomen van al die kunstbedevaarten op mijn favoriete plein Place Garibaldi.
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten