"Hé, de katten zijn verdwenen". Blijkbaar
ontstond er ineens weer mentale ruimte voor die constatering in mijn brein. Ik
was lichamelijk en geestelijk zo geconcentreerd bezig geweest mijn kunststukken
te transporteren van de boot in het kanaal bij de Campo San Lorenzo naar de
Sala del Portale op die campo dat ik mijn
omgeving helemaal had weggedrukt.
De beroemde katten van de Campo San Lorenzo waren verdwenen!
Samen met het houten poezenpaleis waarin ze huisden en dat al jaren het Venetiaanse
klimaat had doorstaan. Een bouwsel dat eerst tegen het front van de eeuwenoude Iglesia San Lorenzo stond maar bij mijn
bezoek aan Venetië in 2013 verplaatst bleek naar de linkerhoek van de campo. Met als oorzaak de beroemde Biënnale
van Venetië.
links het kattenbouwsel tegen de kerk |
de nieuwe plek links van de kerktrap |
Al sinds mensenheugenis stond die kerk, een van de oudste in de
toch al zo oude Dogenstad, vervallen en
gesloten te zijn. In de beroemde boekenreeks van Donna Leon over de Venetiaanse
Commissario Brunetti vraagt hij zich zelfs regelmatig af of die kerk ooit nog
tijdens zijn leven weer open zal gaan. Ook die katten brengt Donna Leon af en
toe zijdelings ter sprake. En Brunetti heeft op dat alles goed zicht vanuit
zijn kamer in de Questura. Die
bevindt zich namelijk recht tegenover de kerk met alleen de Rio di San Lorenzo en het plein ertussen. Die rio dus waar ik samen met vrienden de transportboot aan het
uitladen was.
Mexico Biënnale 2013 |
Maar in 2013 stond er ineens een kerkdeur open. Met
daarnaast een groot bord dat aangaf dat binnen het kunstpaviljoen van Mexico
was te vinden. 't Bleek dat de staat Mexico met de stad Venetië een contract
had gesloten om een deel van het interieur te restaureren. Als tegenprestatie
mocht de kerk dan voor de komende jaren als paviljoen gebruikt worden. Voor de
kunstbiënnale in de oneven jaren en voor de, minder beroemde, architectuurbiënnale
in de even jaren.
Dus liep ik in 2013 zomaar onverwacht in een geopende San
Lorenzo. Van de kunst was ik niet zo onder de indruk, van de kerk des te meer.
Een prachtig koor in combinatie met ruige vervallenheid en nog openliggende
vloeren. Kijk naar mijn schilderijen en je begrijpt waarom mij dat zo aansprak.
Overigens is daar in 1324 nog ergens Marco Polo begraven. Maar tijdens een
verbouwing in de 16de eeuw heeft men het zicht op zijn begraafplek verloren. Of
hij daar nog steeds ergens ligt? Aangenomen wordt van wel.
inwendige van de San Lorenzo |
Vanwege Mexico dus moesten de katten een aantal meters verhuizen.
Maar ze gedroegen zich op de nieuwe plek nog net zo autonoom als katten altijd
al doen. Ze namen je wel waar vanuit hun eigen appartementje maar voor de rest
kon je gewoon het dak op. Zolang dat het dak van hun condominium dan maar niet
was natuurlijk. Dat dak reikte tot bijna een raam waar een doek je de inkijk
belemmerde. Laat dat nu net een raam zijn van die Sala del Portale waarheen ik
mijn kunst, nu in 2015, heen moest dragen. En waarbij ik me dus plotseling
realiseerde dat die katten er niet meer waren. Dat vroeg natuurlijk om nader
onderzoek. Het bleek dat de vrouw die jaren lang voor die beestjes had gezorgd
en werkte in het verzorgingstehuis naast de Sala daar weg was. Blijkbaar had
niemand haar vrijwillige poezenverzorgingstaak overgenomen. Ook kwam me nog een
ander verhaal ter ore. Waarschijnlijk een broodje aap verhaal, maar toch! Want
het viel me dit jaar wel op, na twee jaar afwezigheid in La Serenissima,dat ik
nauwelijks meer katten zag. Terwijl je die anders toch in veelvuldigheid tegenkwam.
Iemand vertelde me dat dit door de Chinezen komt. Die eten graag kattenvlees en
in Venetië zie je inderdaad wel steeds meer Chinezen in winkeltjes werken.
Broodje aap, of beter gezegd, broodje kat verhaal? Geen idee!
op weg naar de Sala del Portale links achterin |
Wel waren er voor mijn gevoel nu veel meer honden. Mode?
Zou kunnen. Vaak zelfs twee of drie per uitlater of laatster. Van die
buikschuivers op veel te korte pootjes tot Golden Retrievers toe. En dat in een
stad die nauwelijks openbaar groen kent. Het gevolg laat zich natuurlijk raden.
Veel van die door schoenen langwerpig uitgesmeerde strontvlekken op straat. Met
bij de vorming ervan ongetwijfeld de bijbehorende instantane
hondenvervloekingen van de slachtoffers die onbedoeld in het bezit raakten van anders
gekleurde en anders ruikende schoenzolen. En er zijn per definitie heel veel
wandelaars in Venetië. Dat alles ondanks het feit dat ik ook heel wat keurige hondeneigenaren
met papiertjes of plastic zakjes in de weer heb gezien. Wat ze er daarna mee
deden? Ik weet 't niet zeker, maar in
Venetië is er bijna altijd wel een kanaal onder handbereik.
Overigens heb ik zelf ook nog een hond aan het
Venetiaanse arsenaal toegevoegd. Die bewaakt de tentoonstelling. Maar ik weet
zeker dat Little Cerberus zich keurig gedraagt.
Little Cerberus als waakhond bij mijn deel van de expositie |
Oh ja, en de kerk is weer dicht. Het paviljoen van Mexico
zit nu, na een paar jaar, ergens anders. Hoe 't dan zit met dat contract? Dit
is natuurlijk wel Italië. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten