Kunsthandelaar Ferrero heeft een deel van zijn grote collectie
geschonken aan zijn stad Nice. Nou, dat is dan leuk voor Nice zul je misschien
denken,maar moet ik daar verder iets
mee? Niet persé natuurlijk. Maar het leuke is wel dat ik daardoor vorige week
onverwacht naar een werk met doorgezaagde gitaren stond te kijken .
Kirke |
Een kunstwerk van de best redelijk
wereldberoemde Niçoise kunstenaar Arman (1928-2005.) In een nieuw museum in
Nice dat aan die collectie van Ferrero is gewijd. En dat terwijl er op dit
moment in Venetië ook een kunstwerk met gitaren is te vinden, maar dan van mij.
Mijn Kirke die met haar rok van doorgezaagde gitaren en gitaarstukken gewoon
lekker staat te staan in de Sala del Portale aan de Campo San Lorenzo.
Toeval? Zeker weten! Maar toch wel een heel frappant
toeval waaruit opnieuw blijkt dat in de kunst alles al wel eens een keer is
gebeurd. Ook met doorgezaagde gitaren dus. Het is eigenlijk net als kok spelen.
Bij voedsel staat je een beperkt aantal ingrediënten ter beschikking, maar
daarmee is een ongelooflijk aantal variaties te bedenken.
Nu zit er bij die gitaren van mij wel een verhaal. Zoals
eigenlijk altijd bij mijn schilderijen en beelden. Een verhaal dat ik meestal
voor mijzelf bewaar. Want kijkers, vind ik, moeten gewoon zonder
verhaalbezwangering van mijn kant hun eigen ideeën kunnen vormen. Maar voor die
gitaren maak ik hier nu even een uitzondering vanwege dat toeval.
Kirke, ook wel als Circe geschreven, is een tovenares uit
de Odyssee van Homerus en woont op het eiland Aeaea. Ze vindt het wel spannend om mannen in beesten
te veranderen. Letterlijk dus! Dat gebeurt ook met de scheepsbemanning van onze grote held
Odysseus als hun schip na veel omzwervingen bij Aeaea aankomt. Zijn mannen
worden veranderd in varkens, overigens wel met behoud van hun verstand. Om een
lang verhaal verder kort te maken, onze moedige en slimme Odysseus weet, met
een beetje hulp van de god Hermes, Kirke
die betovering ongedaan te laten maken. Maar daarvoor moet hij wel al zijn mannelijke
charmes in de strijd gooien. Hij weet haar zo te bespelen dat ze verliefd op hem wordt en hem
zelfs nog kinderen baart. Vandaar dus die rok van doorgezaagde gitaren. Een
metafoor voor dat bespelen van Kirke door Odysseus.
Kon ik ook zo'n
verhaal bedenken bij die gitaren van Arman toen ik daarvoor stond? Nee,
eigenlijk niet. Hij heeft destijds, als kunstenaar in de stroming van het
Nouveau Réalisme, gewoon een compositie gemaakt van al die verzaagde
gitaaronderdelen en dat was het dan. In die tijd, de jaren 60 en later, hebben
heel wat van dit soort werken zijn atelier verlaten om verspreid te raken over
de wereld. In zowel musea als particuliere verzamelingen. En zeker dus in die collectie
van galerie eigenaar Ferrero die hem vertegenwoordigde. Op weg naar de
Promenade des Anglais aan het strand ben ik heel wat keertjes bij Galerie
Ferrero langs en soms ook binnengelopen. Met in de etalage en binnenin altijd
wel werk van Arman. Of van Yves Klein, César of Niki de Saint Phalle, ook
wereldberoemde Franse kunsticonen.
Maar nu is er
dan sinds kort de Espace Ferrero met daarin werk van al die kunstenaars. Een
gebouw grenzend aan de Cours Saleya. Dat zal veel toeristen weinig zeggen. Maar
bij de naam Marché des Fleurs, de Bloemenmarkt, zullen vele ogen wellicht
oplichten. Oh, daar! Ja, inderdaad, daar. In een groot pand waar destijds,
zoals ik bij een bezoek wel eens heb ervaren, altijd ijverig
stadsplanningambtenaren met mapjes onder de arm heen en weer liepen. Nu heerst
er de serenere museumsfeer. Al weer een museum erbij dus! Nice begint als
culturele hoofdstad van de Côte d'Azur ook een echte museumstad te worden.
Naast alle andere aantrekkelijkheden die de stad al heeft.
Dat ervaar ik telkens
weer als ik er voor een poosje in mijn atelier neerstrijk. Zoals nu. Even
bijkomen van de Venetiaanse vermoeienissen voordat ik over een paar weken opnieuw
richting Dogenstad ga. Voor het einde van mijn expositie daar en voor de
Biënnale. Want daar heb ik nog maar een klein stukje van kunnen zien.
still uit de Taiwanese video |
Wel zag
ik al de landenbijdrage van Taiwan. Een
video waarin een bepaald muziekinstrument een belangrijke rol speelt. Je mag
één keer raden welk. Heel goed, een gitaar! Een opvouwbare nog wel. Toch wel
frappant, al die kunstige gitaren. Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten