De kunst van het weglaten heb je niet één, twee, drie
onder de knie. Als beeldend kunstenaar weet ik daar wel het nodige van. Zit ik
midden in "the flow" bij
het schilderen, dan moet ik er altijd heel goed op letten om op het juiste
moment op te houden. Want bij nog 'even' doorgaan is het heel makkelijk de
balans van de compositie net te verstoren.
Hoe ik daar zo ineens op kom? Door de Biënnale in Venetië.
Dat tweejaarlijkse mondiale hoogtepunt in de kunstwereld. In de Giardini, daar
waar die Biënnale ooit begon met de bouw van een aantal landenpaviljoens, kan elke
natie met zo'n eigen expositiegebouw, weer uitpakken met haar "state of the
art". In 1954 liet bijvoorbeeld Nederland daar door de beroemde Rietveld
een nieuw paviljoen neerzetten.
Omdat steeds meer landen mee zijn gaan doen, is die
Giardini trouwens al lang veel te klein en zijn er nu overal in Venetië nieuwe expositieplekken
te vinden. Maar dat voorlopig terzijde. Eerst die Giardini. Ik heb daar een dag
lang toch wel verbaasd en ook enigszins verdwaasd rondgelopen. Vanwege die
kunst van het weglaten, geïllustreerd door onderstaande foto's.
Moet ik iets hiermee? Kan ik iets hiermee? Wil ik iets
hiermee? Dit zijn dus echt officiële landeninzendingen van Denemarken, Oostenrijk
en nog een of ander land. Hierover hebben landenkunstinstituties en
kunstcuratoren lang nagedacht. Is dit leegte in de kunst? Is dit kunstleegte?
Of is dit lege kunst? Ben ik nu gek of ben ik, zoals mijn toch niet echt op
zijn achterhoofd gevallen levensgezel dat zo mooi pleegt uit te drukken, hier
geestelijk nog niet aan toe? Zitten die curatoren op zo'n ontzettend hoog
intellectueel en abstract denkniveau dat ik daar, ook al word ik honderd, nooit
meer aan toe zal komen?
Van te voren werd mij in diverse kunstkritieken
aangeraden beslist het Noorweegse paviljoen te bezoeken. Dat zou echt de moeite
waard zijn. Maar wat vond ik daar?
paviljoen van Noorwegen |
Een geluidsinstallatie en een aantal gigantisch
grote raamsponningen met vooral veel gebroken glas. Is dit een wereldwijd complot
van een groep kunstcritici en curatoren
om ons zelf aan de hand van onbegrijpelijke kunstverhalen tot volstrekte minkukels
te verklaren? Dan moet Dan Brown zich daar maar eens in verdiepen om er een
spannend boek over te schrijven.
Maar gelukkig was er ook het nodige dat mij weer een blij
gevoel gaf. Zoals een installatie in het paviljoen van Japan.
Daar hadden heel veel nijvere vingertjes een gigantische
hoeveelheid arbeid verricht bij het creëren van een intrigerende droomwereld
met heel veel rode draadjes en heel veel sleutels. Een wereld die je absoluut
niet hoeft te begrijpen om 'm toch aangenaam verwonderd te ondergaan. En zo
waren er dus meer kunstuitingen die positief verbaasden.
beide bovenstaande foto´s uit paviljoen van Rusland |
Daarbij hoorde, vergelijkenderwijs, toch ook het Nederlandse
paviljoen. Met een inzending van herman de vries. Nee,die kleine letters in
zijn naam zijn zoals 't hoort. Echt zo'n uiting van de jaren 60. Dat klopt dan
ook helemaal want herman is 84. Een kunstenaar die 't liefst naakt rondloopt in
zijn eigen grote bos ergens in Duitsland en de natuur verwerkt tot
kunstobjecten. Heel consequent en heel esthetisch. Je hoeft er niet direct van
te houden om het toch te kunnen waarderen.
De komische noot vond ik het Franse paviljoen. Daar zouden
drie bomen met wortels en al hebben moeten staan. Een in die wortels verwerkt
elektronisch mechanisme zou die bomen heel langzaam laten bewegen over de
vloer. Je begrijpt, daar hoorde natuurlijk wel weer een onbegrijpelijk curatorenverhaal
bij. Rondom waren podia gemaakt waarop je kon liggen om de tijd te nemen de beweging
te ervaren. Twee bomen stonden echter al buiten, tussen de echte, omdat ze niet
meer werkten. De liggers moesten 't dus met nog maar één boom doen. Dacht je
"nou, vooruit maar", dan bleek je hoofd ook nog zodanig schuin
achterover komen te liggen dat je over die ene boom heen keek. Kijk, dat vind
ik nou kunstige humor. En nu maar hopen dat die laatste boom 't blijft doen.
paviljoen van Frankrijk |
Al met al had ik dus beslist gemengde gevoelens, daar in
de Giardini. Maar als je de poort uitloopt, kom je weer in dat prachtige Venetië.
In feite één groot, prachtig kunstproject met een eeuwenoude geschiedenis.
Alleen daarvoor al is het de moeite waard elke twee jaar naar de Biënnale af te
reizen. Zin in nog meer Toosiaanse beschouwingen over die Biënnale buiten de
Giardini? Dan tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten