Mijn geheugen heb ik met lijm op een muur geplakt. Ten
minste, het tentoonstellingsgedeelte van dat geheugen. Op een muur in de keuken
van mijn atelier in Nice. Een muur vol met affiches van exposities van mij. Duidelijk
een muur met een verleden. Dus als ik wil weten wanneer ook al weer een
bepaalde tentoonstelling was, helpt die muur mij. Op voorwaarde natuurlijk van
de aanwezigheid van een poster.
de affiche uit 1996 |
Toen, bijna 20 jaar geleden dus, nam ik ook al deel aan
een groepsexpositie in La Serenissima, zoals Venetië ook wordt genoemd. Is er
een mooiere bijnaam te verzinnen?Maar goed, die tentoonstelling was een heel
speciale, bedoeld om geld bij elkaar te sprokkelen voor het beroemde
operagebouw van Venetië, La Fenice. Dat
was weer eens afgebrand, voor de zoveelste keer in zijn paar eeuwen oude
bestaan. En het ontbrak de stad op dat moment aan voldoende financiën voor een
grondige restauratie. Zonde! Want die prachtige bonbondoos vormt een onmisbaar
deel van de culturele geschiedenis van de Dogenstad.
Dus bedachten mijn galerist Jean-Paul uit Nice en zijn
branchegenoot Antonio uit Venetië een plan om de wederopbouw van La Fenice een
beetje mee te helpen financieren. "Un mese per La Fenice", een maand
voor La Fenice, een goede-doelen-groepstentoonstelling van een maand met een
aantal van hun internationale kunstenaars. Inclusief mijn persoontje. Want toen
ik daarvoor werd gevraagd, hoefde ik niet lang na te denken. Welke kunstenaar wil dat nu niet? Exposeren in
de stad van oude schildermeesters als Bellini, Titiaan, Veronese,Tiepolo. Daar
is helemaal niks mis mee.
Maar oude meesters of moderne kunstenaars, ze moeten toch
eten. Vandaar dat we na de opening van onze expositie terecht kwamen in dat
Aciugetha om de inwendige mens op
mediterrane manier te versterken.
Dat had Antonio voor een heel soepele prijs geregeld. Als Venetiaan wist hij
namelijk heel goed dat je als niet-Venetiaan, en zeker als duidelijke toerist, per
definitie wordt gesneden. Voor koffie, voor bier, voor wijn of pasta, je
betaalt altijd teveel. Een factor twee is beslist niet ongebruikelijk. Als je
ooit in die stad bent geweest, moet je bij het afrekenen wel beseft hebben dat
een gewone Venetiaan die toeristenprijzen nooit kan betalen. Dan zou zijn of
haar inkomen beduidend boven het gemiddelde Italiaanse salaris moeten
liggen.
restaurant Aciugheta |
Maar goed, Antonio had op z'n Italiaans een en ander
geritseld en wij, arme kunstenaars, hoefden zelfs helemaal niets te betalen.
Uiteindelijk zorgden wij al voor een heel klein restauratiestukje van La
Fenice. Ik heb toen uit dankbaarheid
daarvoor een aquarel gemaakt voor de restauranteigenaar. Nu, in 2015, was ik
benieuwd of die er nog hing. En ja hoor,
mijn kunstwerk hing er nog, tussen een paar andere die daar waarschijnlijk ook
op zo'n soort manier terecht zijn gekomen.
Een aquarel met een grote school
ansjovissen die oprukken in de stad. Ansjovissen? Inderdaad. Want acciuga is
Italiaans voor ansjovis. En hoe heette dat restaurant ook al weer? Kijk, dat
soort herinneringen kun je niet op een muur plakken. Tot volgende week.
mijn aquarel in Aciugheta |
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten