Kom ik er in het Franse Chamalières achter dat werk van
mij nog nooit zo dicht in de buurt heeft gehangen van de wereldberoemde kunstkanonnen
Chagall, Miró, Calder en Braque als juist daar.
Chamalières? Jazeker! Want als je dan toch met de auto
naar Nice en omstreken moet om kunstige zaken te vervoeren, kun je best een
omweggetje van een paar honderd kilometer maken naar die plaats. Levensgezel,
die zich altijd met liefde opwerpt als privéchauffeur, draait daar zijn hand
niet voor om. Oh, waar dat Chamalières ligt? Nou, vlak tegen Clermont-Ferrand
aan. En waarom dan die omweg? Wist je dan niet dat daar elke drie jaar Le Triennale
Mondiale de l'Estampe et de la Gravure wordt georganiseerd? Een triënnale dus
waar de druk van kunst centraal staat. Kunst in gelimiteerde oplage zoals bij
steendrukken, zeefdrukken, gravures, etsen, houtsneden. Multiples in het Engels.
Dit jaar vindt de tiende editie plaats. Een kolfje naar
de hand van Jean-Paul Aureglia, mijn galeriehouder uit Nice. Hij specialiseert
zich ten slotte al een aantal jaren in het uitgeven van het livre d'art. Literaire teksten in kleine
oplage, rijk geïllustreerd met speciaal daarvoor gemaakte multiples. Ik heb daaraan al regelmatig meegedaan met steendrukken.
Maar voor de middeleeuwse Divina Commedia van Dante Aleghieri heb ik me aan de
zeefdrukken gewaagd.
een paar van mijn zeefdrukken voor de Divina Commedia |
En laat Jean-Paul nu net een hele zaal te hebben gekregen
om het werk van alle aan dat Dante-project meewerkende kunstenaars tentoon te
stellen! Ik was uitgenodigd voor de opening in september maar dat kwam toen
niet echt uit. Even een dagje op en neer naar Clermont-Ferrand? Mwah! Vandaar
die omweg met de auto nu. En vandaar die beginzin. Want ook Chagall, Miró, Calder
en Braque hebben steen en zeefdrukken gemaakt. Miró zelfs hele grote. En
daarvoor hoefde ik alleen maar even vanuit 'onze' zaal van Dante door te steken
naar die van hun. Eigenlijk best een lekker gevoel!
deel van de expositie rond de Divina Commedia |
bij mijn eigen werk |
een zaal verder bij Miró |
Er was overigens nog heel veel meer. Teveel om in onze
paar geplande Chamalières-dagen te kunnen aflopen en rijden. Ga er maar aan
staan, zo'n 30 expolocaties verspreid over de regio. Met een veelvoud daarvan
aan kunstenaars vanuit alle werelddelen die een grote verscheidenheid aan
interessante en natuurlijk ook minder interessante kunst toonden. En met een prachtig uitgevoerde, dikke
catalogus die ik als meewerkend en vanzelfsprekend ook vermeld kunstenaar
zomaar daar ter plaatse cadeau kreeg van de organisatie.
gevel van het Centre de la Gravure |
Maar hoe kom ik nu van Dante naar Alechinsky? Heel
simpel. Omdat zich in het Waalse La Louvière, dicht bij Charleroi, het 'Centre
de la Gravure et de l'Image imprimée' bevindt. Ook al weer grafiek en gedrukte
afbeelding dus. Daar was ik nog nooit geweest en 't lag kunstig mooi in het
verlengde van de triënnale. Dus nog een ommetje van een paar honderd kilometer?
Pas de problème! Weet je wel, die zich niet omdraaiende hand van levensgezel?
't Is ook weer eens wat anders, Nice-Middelburg via La Louvière. Echt zo'n wat morsige,
weggezonken Waalse industriestad van ooit betere tijden. Maar dat museum bleek
een mooie verrassing. Wat anoniem weggestopt achter een weinig interessante
gevel bevond zich een geweldig kunstcentrum.
Wat ik al wel van te voren wist, was dat de Belgische
Pierre Alechinsky er een grote overzichtstentoonstelling had. Voor mij vormt
hij samen met Nederlander Constant Nieuwenhuijs de top van de Cobra-groep die
eind jaren 40 van de vorige eeuw werd opgericht. Natuurlijk, de namen van Appel
en Corneille duiken meestal gelijk op bij die naam Cobra. Maar geef mij maar Alechinsky,
Constant en ook Lucebert .
Hoewel Alechinsky, met z'n nu 90 vitale levensjaren een
van de weinige nog levende Cobra-kunstenaars, heel anders werkt dan ik, spreken
zijn tekeningen en schilderijen mij al jaren sterk aan. Nog sterker nu ik drie
zalen vol met zijn originelen en zijn grafisch werk heb gezien. Heel
intrigerend bijvoorbeeld zoals hij oude landkaarten gebruikt om er
voorstellingen op te maken.
oude kaart van Europa met Alechinsky's interpretatie van de dreiging uit Rusland |
fragment van een tekening op een oude kaart |
Ik ontdekte er zelfs één van Yemen met de havenstad Aden.
Waardoor ik ineens moest denken aan die vrijwel verlaten, gigantisch grote
restaurantzaal daar waar ik jaren geleden de volmaakte plaatsvervanger van
Manuel meemaakte. Je weet wel, die door en door stuntelige ober uit de hilarische
tv-serie Fawlty Towers met John Cleese als chaotische hotelmanager. Deze
Yemenitische Manuel maakte 't zelfs nog een graadje erger. Om nooit te
vergeten. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
set litho'svan Alechinsky |
Ik realiseerde me
daar in La Louvière ook ineens dat de
opzet van mijn zeefdrukken (zie hierboven) voor de Divina Commedia en de opzet van een aantal
van Alechynski's schilderijen wel wat van elkaar weg hadden. Echt heel
frappant!
Toch mooi om via een paar ommetjes, nou ja, eigenlijk
meer ommen, een kunstcirkel vanuit Nederland via Chamalières, Nice en La
Louvière op verschillende manieren grafisch rond te maken. Of klinkt dat erg
ingewikkeld en onlogisch? Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten