Of er een verschil is in culturen tussen Italië en
Nederland? Zekers! Ik heb niet voor niks diverse exposities gehad in de laars
van Europa. Daarbij kan dan een grote mate van flexibiliteit heel nuttig
blijken. Daarom wil ik jullie het volgende, kostelijke en cultuurgebonden
verhaal niet onthouden. Gubbio, de stad waar ik nu verkeer, is plaats van
handeling (lees ook voorgaande blogs).
Gubbio |
Maar de proloog begint in ons eigen, soms wat over georganiseerde
Nederland.
In aanloop naar de internationale groepstentoonstelling 'Arte
incontra Artigianato' hier in Gubbio had levensgezel regelmatig overleg met
Martin Impelmans van de organiserende stichting Grenze(N)loze Kunst. Onder
andere over publiciteit. Martin moest als Italiaans sprekende maar Nederlandse
spin in het Gubbiaanse gemeenteweb allerlei zaken en zaakjes regelen. Ook dus
die pr. En wat is tegenwoordig een expositie zonder uitbundig wapperende
vlaggen en aandachttrekkende metershoge banners op buitenmuren. Wat in Gubbio dus
per definitie middeleeuwse en derhalve beschermde muren zijn. Dat er daarin op
wonderbaarlijke wijze wel eens wat verdwaalde spijkers en schroeven verzeild zijn geraakt? Dat is natuurlijk
geschiedenis. Toestemming voor nieuwe spijkers en schroeven? Ojee, dan hebben
we een groot probleem, Professore Impelmans! Dat kunnen we echt
de affiche bij de expositie |
Bij de opening op zaterdag 27 juli? Geen banners dus.
Maar ook nog geen vlaggenstokken. Toen mijn gastheer en mede-exposant, keramist
Giampietro Rampini, opmerkte dat er toch eigenlijk wel wat publiciteit op de
buitenmuur moest, vertelde levensgezel hem bovenstaand verhaal. Oh, daar ging
hij wat aan doen! Maar de gemeente dan? Kom toch, hadden we die dan nodig? Hij
moest nu eerst naar Finland, was woensdag terug en ging donderdag aan de gang. Maar
aan Martin mochten we niks vertellen.
Dus op donderdagmiddag loopt Giampietro levensgezel
achterop in Gubbio. Harm, Harm die banner! Heb jij een goeie foto van werk van
Toos op je laptop? Natuurlijk! Goed, dan gaan we nu aan de slag. Dus werd er,
met mij erbij, een langwerpige, abstracte uitsnede van een schilderij gekozen
en op USB-stick gezet. Daarna gelijk naar de drukker. Die kon namelijk direct
aan de gang. Daar even praten, uitleggen en de start van het drukken meemaken.
de banner begint uit de pers te komen |
Toen even ergens koffiedrinken met een dolce, de banner van meer dan 3 meter
lang bij 1 meter breed na een half uurtje ophalen, terug naar het
keramiekatelier, de familie in de persoon van Gampietro's moeder inschakelen om
op haar naaimachine nog iets aan de banner te fixen en vrijdagmorgen was alles
klaar.
helemaal geprint! |
Nou ja, nog niet helemaal. Want er moesten boven en onder
stangen aan en die behoorden natuurlijk wel esthetisch verantwoord te zijn. We
zitten uiteindelijk wel in Italië! Stangen dus met middeleeuws aandoend pijlpunten
aan weerszijden. Dat deed de smid die vrijdag nog wel even.
Op zaterdagmorgen waren Giampietro en levensgezel uiteindelijk
illegaal bezig om gaten in de eeuwenoude muur te boren en de banner te
bevestigen. Martin wist niet wat hij zag.
Giampietro en de verbaasde Martin bekijken het resultaat |
Tussendoor moest Giampietro nog wel even weg. Tja, hij
had wel veel voorbereid, maar toevallig net niet de juiste maat steenboor en
pluggen meegenomen. Nessun problema! Er zat wel een ijzerwinkel om de hoek. Wat
weer eens de stelling van levensgezel bewees: improviseren kunnen ze als geen
ander, die Italianen.
Heeft daarna een ambtelijk iemand nog iets over die
banner gezegd? Nee natuurlijk. En die vlaggen? Die wapperen eindelijk ook. Twee
weken na aanvang van de expositie. Italië in een notendop dus. Tot volgende
week in de Corriere della Toos.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten