de wandelgangen van de Middelburgse Abdij |
In een bundel van Michel van der Plas van lang geleden
stond het heerlijke gedicht:
Ik zit mij voor het
vensterglas
onnoemlijk te
vervelen.
Ik wou dat ik twee
hondjes was,
dan kon ik samen
spelen.
Hier in het Italiaanse Gubbio, in de provincie Umbrië,
kwam de volgende variatie in me op:
Ik wou dat ik twee
Toosjes was,
Dan had ik me
kunnen delen.
Want dat was eind vorige week best handig geweest. Eén
Toosje in Gubbio en één Toosje in Middelburg. Waar het 20-jarig bestaan van
onze onvolprezen Kunst en Cultuurroute werd gevierd. Met de opening van een drie
weken durende speciale expositie (zie de affiche) en het afscheid van onze net
zo onvolprezen, jarenlange voorzitter Jan Kiewiet. Maar ja, ik zit voor een
viertal weken vast in Gubbio. Wat trouwens geen straf is te noemen!
Dus kon ik Jan geen stevig bedankende afscheidshand geven
in de kloostergangen van de Abdij, kan ik niet onze gezamenlijke expositie daar
aanschouwen en mis ik ook nog eens de speciale tentoonstelling 'Omarm Vrijheid'.
Plaatsvindend in de zelden geopende crypten onder die kloostergangen. Echt een
moetje, die crypten, prachtig! Een beetje wrang daarbij is eigenlijk wel dat ik
zelf nog het idee voor die tentoonstelling heb aangedragen.
bezoekers bij mijn bijdrage aan de expositie |
expositie 'Omarm Vrijheid' in de crypten |
mijn bijdrage aan 'Omarm Vrijheid' |
Want hebben we in Middelburg niet elke twee jaar de
uitreiking van de bekende en prestigieuze Roosevelt Awards? Gebaseerd op de
Four Freedoms van USA-president Roosevelt: Vrijheid van godsdienst, Vrijheid
van meningsuiting, Vrijwaring van gebrek, Vrijwaring van vrees.
Mij leek 't een inspirerend idee daarmee aan de gang te
gaan op basis van uitspraken van laureaten die in het verleden zo'n Roosevelt
Award hebben ontvangen. Veertien routedeelnemers, met mij erbij, hebben een
kunstwerk gemaakt op basis van zo'n uitspraak. Die van mij? 'For me peace is not only the absence of war
but the absence of fear'. Een uitspraak van de dappere, jonge Pakistaanse vrouw
Malala Yousafzai die als meisje door een achterlijke Taliban in haar hoofd werd
geschoten. Had ze maar niet moeten pleiten voor onderwijs voor meisjes. Want
stel je eens voor dat vrouwen ontwikkeld zouden raken! Te gek voor woorden
toch? De wereld, zijn bekrompen en enge wereld dus, zou ten onder gaan. Malala
overleefde het en reist nu de wereld over om te pleiten voor de vrouwenrechten.
Een vrouw naar mijn hart dus.
Daarom voelde ik me vorige week bij een bezoek aan
Perugia, de hoofdstad van Umbrië, extra getroffen. In zo'n steile kronkelstraat
van de ook daar weer magnifieke middeleeuwse kern werd ik plots geconfronteerd
met een geschilderd portret van haar aan een muur. Toeval? Ja, natuurlijk. Maar
wel een bijzonder toeval.
Gelukkig kan ik mijn afwezigheid tegenover mijn
Middelburgse kunstgenoten wel verantwoorden. Want het is hier ook werken
geblazen. In het atelier van mijn gastheer, keramist Giampietro Rampini. Als
onderdeel van de 'Mostra Internazionale d'arte e artigianato'(Art meets
Craftmanship) hebben we namelijk een samenwerking opgezet. Ik ga keramiek van
hem beschilderen. Een nieuw kunstavontuur. Waarover beslist gerapporteerd gaat
worden in de Corriere della Toos.
overleg met Giampietro |
aan het beschilderen |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten