In 2013 werd Fransman Thomas Piketty met zijn 'Kapitaal
in de 21ste eeuw' binnen de kortste keren wereldberoemd en dé rockstar onder de
economen. Net een paar weken geleden kwam zijn nieuwe boek uit. 'Kapitalisme en
ideologie'. En dan weet je dat het dringen wordt met opinies bij alle andere
economen. Een aanval op de superrijken, zo heet 't! Ik moest daarom gelijk
denken aan de kunstwereld. En dan specifiek aan dat volstrekt op hol geslagen en
krankjoreme topsegment van wereldberoemde 20ste eeuwse namen en rijzende jonge
kunststerren. Een doorgeslagen gekte, geheel te wijten aan die superrijken. Dat
selecte groepje van miljardairs en de wat armere miljonairs. Wel de miljonairs
natuurlijk flink boven de 100 miljoen. Anders tel je niet echt mee. Of dat dan in
dollars of euro's is? Of in Britse ponden? Niet echt belangrijk, denk ik
zomaar.
Zo las ik toevallig vorige week dat een voormalig
casinomagnaat, Steve Wynn, al vast maar voor 105 miljoen dollar twee Picasso's
heeft gekocht uit een particuliere kunstverzameling die pas over een paar
maanden openbaar op de markt komt.
Picasso, Femme assise (Jacqueline), 1962 |
En wat te denken van de 30 miljoen die een zogenaamd
'zwembadschilderij' van de nog levende David Hockney op een veiling moet gaan
opbrengen.
Eigenlijk best een koopje als je beseft dat begin 2019
een ander werk in die reeks rond de $90 miljoen opbracht.
Wie kan nou zoiets betalen en wie is er daarbij ook nog zo
gek om dat te doen? Die superrijken van Piketty dus! Denk bijvoorbeeld aan de
rijkste 42 mensen in 2019 die volgens ontwikkelingsorganisatie Oxfam/Novib
evenveel bezitten als de armste 3,7 miljard bewoners van onze globe. Om dit nog
even verder in perspectief te zetten, in 2009 waren hiervoor nog 380 van die
rijkste miljardairs nodig. Een gezonde ontwikkeling? Ach, bepaal dat maar voor
jezelf.
Maar dat dit die volstrekt bezopen ontwikkeling in de
kunstwereld veroorzaakt, spreekt voor mij voor zich. Want waar moet je in
godsnaam met je geld heen als 't toch tegen en over de plinten klotst? Gebruik
dan de moderne kunst maar als beleggingsvehikel. Want al heb je ruim voldoende
voor een leuke oude dag, je geld moet per definitie natuurlijk wel renderen. As
't effe kan tot aan je doodskist toe en liefst ook nog daarna.
Dagobert Duck moet er voor mij toch wel even bij |
Dus dan sluit je je aan bij dat heel selecte groepje van galeriehouders
die deze speciale kunstwereld bestieren. Als zij heilig verklaren dat die veelbelovende
jonge kunstenaar over een paar jaar het multivoudige waard zal zijn, geloof je
hen direct op hun blauwe of bruine ogen. En soms komt dat door marktmanipulatie
nog uit ook. Kassa! Op je spaarrekening lukt je zoiets niet. Een voorbeeldje?
Dat stalen konijn van Jeff Koons.
Jeff Koons, Rabbit |
Zo'n wereld kan alleen bestaan bij de gratie van die zeer
beperkte groep superrijken waarvoor Piketty voorstelt om daar
belastingtechnisch maar eens iets aan te gaan doen. Van mij mag dat. Want als
er van de wereldvermogenstoename van 9.000 miljard dollar in 2016 en 2017 meer
dan 80% bij de 1% rijksten ter wereld terechtkomt (weer Oxfam/Novb), is er iets
goed mis. En de hier beschreven kunstwereld is daarvan een wel heel sprekende
illustratie. Maar wie weet valt er wel een parallel te trekken met de beruchte tulpenmanie
in de jaren 1634-37 in onze eigen Republiek der Verenigde Nederlanden. Ook een
zeepbel die plots klapte. Erg? Mwah.
Trouwens, er is ook best iets goedkopere kunst te vinden.
Bijvoorbeeld binnenkort bij Kunsthandel Vellekoop & Vellekoop in De Lier.
Want wat kosten de werken uit mijn 'The 70-Series' die daar dan komen te
hangen? €250 per stuk.
in mijn atelier: deel van 'The 70-Series' voor Kunsthandel Vellekoop |
Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten