dinsdag 24 januari 2012

De K&C route Middelburg start weer op zondag 5 februari

Die K&C staat voor Kunst en Cultuur. En die route is één van de oudste kunstroutes van Nederland, gestart in 1999. Zo’n 40-tal galerieën, ateliers en andere aan kunst verwante zaken gaan dit jaar weer 11 keer open op de 1ste zondag van de maand van 13-17 uur. Want alleen januari is van dit ritme uitgezonderd.
Zelf ben ik al vanaf 2002 vaste deelnemer. Verzuimd heb ik daarbij nooit. Als ik al eens een heel enkele keer zelf niet aanwezig kan zijn, zorg ik er altijd voor dat een ander mijn plaats inneemt.

Dat de kunstroute (www.kunstroutemiddelburg.nl ) aan een behoefte voldoet, is altijd merkbaar aan het aantal bezoekers. ’t Moet wel heel erg slecht weer zijn, of heel erg warm, wil zo’n middag voor mij saai worden. Altijd zijn er interessante ontmoetingen. Altijd is er wel weer een regelmatige bezoeker die komt kijken of er nieuw werk hangt. Vaak ook een onverwachte ontmoeting met bijvoorbeeld bezitters van schilderijen van mij die ze elders in het land bij mij vertegenwoordigende galerieën hebben gekocht.
Regelmatig hoor ik daarbij van mensen die nog nooit in Middelburg zijn geweest “ik wist niet dat Middelburg zo’n interessante stad was!”. Want dat is één van de leuke kanten van die route, aan de hand van de kunstrouteplattegrond die overal verkrijgbaar is, kom je op plekken in de stad en in panden waar je anders niet zo gauw terecht zou komen. Was Middelburg in de 17de eeuw ten slotte niet één van de belangrijkste Nederlandse steden en telt het niet nog steeds zo’n 1100 rijksmonumenten ondanks het grote bombardement door de Duitsers in mei 1940, een week nadat Rotterdam was platgegooid?

Mijn oude pakhuis uit 1738 aan de Korendijk 56 staat er in ieder geval nog steeds en iedereen is weer van harte welkom op de 1ste zondag van de maand van 1 tot 5 uur.
Tot volgende week,
TOOS

Geen opmerkingen: