dinsdag 28 augustus 2012

Het Louvre



Ik was in Parijs, alweer een poosje geleden. Volgers van dit blog weten dat. Maar ik kan ’t niet laten daarop nog even terug te komen. Want als ik bij zo’n Parijsbezoek niet in het Louvre ben geweest, ben ik voor mijn gevoel niet in Parijs geweest. En over dat Louvre had ik ’t dus nog niet gehad. Eén hele dag bracht ik er door. ‘s Morgens 11 uur erin, ’s avonds 7 uur eruit. Dat lukt prima omdat je je er gelukkig niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk op plezante wijze kunt laven. 
Volop genieten dus. Dat gold overigens voor heel veel andere bezoekers ook. Vorig jaar waren dat er bijna 9 miljoen. Gemiddeld zo’n 25.000 per dag.  Let wel, gemiddeld! Dat betekent dat ’t er op topdagen nog veel meer zijn.

Daardoor is het in sommige zalen gigantisch druk. Want iedereen moet natuurlijk de Mona Lisa van Leonardo da Vinci zien. Of de Venus van Milo. Mensen die elkaar verdringen. Fototoestellen boven hun hoofd om in de massa toch maar een plaatje te kunnen schieten van een schilderij dat ze in een boek veel beter kunnen bekijken. In één woord: kunstkermis.
Ik heb vanzelfsprekend zelf ook de nodige foto’s en korte impressiefilmpjes gemaakt. Op mijn Appletje is daarmee een 5 minuten durende video ontstaan die nu op mijn YouTube-kanaal is te bekijken via de link http://bit.ly/Pc1gx0 .


Goed is te zien hoe druk ’t dus is bij die “moet je gezien hebben” kunst en hoe rustig in heel veel andere zalen. Zalen waar het ook stikt van de kwaliteit. Want wat hebben ze daar in Parijs in het verleden toch een ongelooflijke verzameling bij elkaar gekocht. En wat ze niet kochten werd wel “meegenomen” uit andere landen. Want laten we wel wezen, in de loop der eeuwen zijn de normen niet altijd hetzelfde geweest.
Welke beroemde kunstenaar hangt of staat er eigenlijk niet met zijn of haar werk. Ook de Nederlandse schilders. Over een poos gaat het Rijksmuseum gelukkig weer open. Maar daar in het Louvre had ik toch al vast een leuk voorproefje van wat ons straks in eigen land weer aan Hollandse meesters staat te wachten. Tot volgende week.
TOOS.

Geen opmerkingen: