dinsdag 26 augustus 2014

Kunst op Ameland, dus Kunstmaand Ameland

middeleeuwse kerk van Hollum op Ameland
Zo kom ik nooit op de Waddeneilanden en zo kom ik er in kort tijdsbestek ineens een paar keer. Een paar dagen Terschelling in verband met familiebezoek en een middagje Ameland vanwege de kunst. 't Laatste had te maken met het verzoek om mee te doen aan de Kunstmaand Ameland. Een jaarlijkse kunstmanifestatie in november die nu alweer voor de 18de keer wordt gehouden. Curator van dit kunstgebeuren, Anita van Os van galerie De Roos van Tudor in Leeuwarden, vroeg of ik mee wilde doen. Ook had ze al een paar locaties in gedachten waaruit ik een keus kon maken.

op pad om de kerk te bekijken
 Anita ken ik al jaren. Want via haar heb ik drie keer een grote solotentoonstelling gemaakt  in de middeleeuwse Martinikerk van Franeker. De laatste keer was dat nog vorig jaar. Kijk maar eens naar de video daarvan op mijn YouTube-kanaal http://bit.ly/1aWk0sX.
Ze weet dus wat ik met mijn kunst kan doen in kerken. Vandaar dat in de mij voorgelegde locaties op Ameland ook een middeleeuwse kerk zat. Die in het dorp Hollum. Maar ja, ik was nog nooit op Ameland geweest. Dus wilde ik, naast de andere mogelijkheden, die kerk toch wel graag zien. Met andere woorden, met de auto op naar het Friese Holwerd om van daaruit met de veerboot richting Ameland te koersen.

Toen ik die 16de eeuwse kerk, ontstaan vanuit nog veel oudere versies, zag, was ik gelijk verkocht. Je proeft daar echt de historie, met dat kerkhof er omheen. Blijkt dat de Watergeuzen in 1569 ook nog flink hebben huisgehouden in die toen nog rooms-katholieke kerk. Na herstel werd het een protestante kerk die tegenwoordig in die Kunstmaand Ameland eveneens gebruikt wordt voor muzikale en literaire optredens. 
interieur van de kerk
Ik zag mijn kunst daar in gedachten gelijk al hangen. Vooral ook omdat het thema dit jaar is "Terug naar de kust". Nou, daar kan ik wel wat mee. Denk maar aan mijn huidige expositie "Odyssee" in fort Rammekens.


Ik heb Anita dus snel laten weten dat ik die tentoonstelling wel zag zitten, daar in Hollum. Op zaterdag 1 november is de officiële opening van de kunstmanifestatie die duurt t/m zondag 30 november. Daarbij zijn over het hele eiland verspreid op allerlei prachtige locaties exposities te bekijken. Veel meer daarover is te vinden op de website http://www.kunstmaandameland.com.
En voor die 1ste november zal ik er beslist nog wel eens aandacht aan wijden in dit blog. Tot volgende week.
TOOS

Geen opmerkingen: