dinsdag 3 februari 2015

Minimal art in een minimaal blogje

Zoals ik vorige week al meldde is het internet een paar weken even geen onderdeel van mijn leven. Daardoor is een wekelijkse uitgebreide blogaflevering  enigszins problematisch. Maar een heel kort, van te voren klaargezet blogje is geen probleem. Daarom leek 't me wel leuk die paar weken op te vullen met een uitspraak over de kunst en wat foto's. Hierbij dus.

Hilton Kramer, Amerikaans kunstcriticus (1928-2012):
"Des te minimaler de kunst, des te maximaler de uitleg."

Die uitspraak is me uit het hart gegrepen. Goeie kunst spreekt genoeg voor zichzelf en al die uitgebreide, conceptuele en onbegrijpelijke kunstuitleg? Daar ga ik geen uitleg over geven!
Jan Schoonhoven (1914-1994)
Wat me gedurende de laatste paar jaar wel opvalt is dat de zogenaamde minimal art weer aan een revival bezig is op kunstbeurzen en in bepaalde galerieën. 
Donald Judd (1929-1994)

Tot volgende week. 

TOOS

1 opmerking:

Anoniem zei

Minimal Art als opvulling op je blog is wel een beetje jammer. Van de passage 'dat de zogenaamde minimal art weer aan een revival bezig is', word ik ook niet echt heel blij.

Tijd voor een herkansing? Minimal Art was een erg belangrijke kunststroming in de vorige eeuw.

Je opmerking dat MA de afgelopen tijd meer belangstelling krijgt, kan ik beamen.

Jan Schoonhoven was een groot kunstenaar. Ik bewonder zijn werk zeer.