dinsdag 8 oktober 2019

Kunstige Wereldprimeurs


Het woord 'lopend buffet' heb ik altijd een heel vreemd woord gevonden. Want aan zo'n buffet is heel erg weinig lopends te ontdekken. We moeten ons er toch echt zelf heen verplaatsen om voor de inwendige mens te zorgen. 't Liefst ook nog tijdig opdat je niet tegen lege bakken aanloopt. Dus toen ik voor het eerst tegen het begrip 'walking dinner' aanliep vroeg ik me af wat voor vreemds daar nu weer mee zou zijn. Nou, dat bleek dus twee keer loops te zijn. De diverse gangen worden naar je toegebracht, terwijl je jezelf ook nog kunt verplaatsen. 't Doet er niet toe waar je staat, loopt, ligt of hangt, je krijgt 't allemaal handzaam aangereikt. Misschien denk je nu wel 'waar slaat dit nou allemaal weer op?'. Beslist een volkomen terechte gedachte bij een blog over kunst. 't Zit dus zo.

Afgelopen zondag was de officiële publieke opening van mijn grote expositie 'The 70-Series and More'  bij Galerie Peter Leen XL in Breukelen. Trouwe lezers van mijn blog kan dat bijna niet zijn ontgaan. Maar op de zaterdagavond ervoor was er nog een besloten bijeenkomst. Een feest dat ik samen met levensgezel en galerist Peter Leen voor een grote groep genodigden had opgezet. En wat is een goed feestje zonder goed eten?Dat is bij Peter geen probleem gezien het Thaise restaurant SameSame dat aan de galerie is verbonden.
 
een kijkje in de keuken van SameSame
Vandaar dat walking dinner. Zo'n kleine 100 genodigden konden in alle ruimten van galerie en restaurant staan en gaan waar ze wilden, de Thaise gerechten kwamen toch wel achter ze aan.
typisch dus een 'walking dinner'



wat gebeurt daar allemaal?
al weer iets!
Dat gebeurde tussen allerlei kunstgebeurtenissen door. Waarmee dan gelijk die kop 'Kunstige Wereldprimeurs' is verklaard. Want reken maar dat die er waren. Drie zelfs.
Allereerst aan het begin van het feest de onthulling van 'The 70-Series'. Een serie van 70 kleine werken waaraan ik het laatste jaar keihard heb gewerkt. Op zaterdag was dat 'More', te weten een serie grote nieuwe schilderijen, al wel direct zichtbaar voor een ieder. Maar die kleintjes hadden we, heel pesterig, nog verborgen achter vier grote doeken op vier verschillende plekken in de galerie. Die gingen als een soortement wereldprimeur letterlijk onthuld worden.
 
de onthulling van 'The 70-Series'


Toen ik dat in samenwerking met levensgezel had volbracht, vond er iets plaats dat ik echt niet op die manier had verwacht. Het was dringen geblazen voor die verschillende plekken en de rode stippen waren niet aan te slepen door Peter Leen. Even voor degenen die niet bekend zijn met dat galeriefenomeen, een rode stip bij een kunstwerk geeft aan dat 't is verkocht. Er vloog bijna een wolk rode confetti door de lucht. En reken maar dat dit voor elke kunstenaar een veer in haar of zijn achterwerk betekent! Ik heb de hele avond nauwelijks meer kunnen zitten.

Veel later op de avond, zo tegen tienen was er als derde wereldprimeur de presentatie van mijn nieuwe boek 'TOOS VAN HOLSTEIN II, for me art is travelling the mind'. Een boek waar ik heel trots op ben. Het eerste exemplaar reikte ik uit aan Martien Versteegh, de vormgeefster ervan. Die had het boek letterlijk onder haar handen zien ontstaan en daar wilde ik haar en haar Creatief Bureau Donkigotte mee eren.
Martien krijgt van mij het 1e exemplaar overhandigd

laat nu de gasten maar komen voor dat boek
Dat nog weer veel later de vele gasten heel blij de late, donkere Breukelense nacht inliepen, met ook zo'n boek onder de arm of aan de borst geklemd, spreekt bijna voor zich.

En die tweede wereldprimeur dan? Dat was een muzikale. Lieve Geuens, een prachtige sopraan had al een paar keer opgetreden die avond met haar vaste begeleider Hein achter de vleugel. Verdi, Mozart, zelfs Russische opera, heerlijk! Maar ze had nog nooit opgetreden met Frank Düring. Een heel goede vriend van ons die, als hij op zijn saxofoon speelt, daarmee helemaal vergroeit lijkt en dan de sterren van de hemel blaast. Wat is er dan mooier dan als drie muziekmensen, Lieve, Hein en Frank, samen het beroemde Summertime van Gershwin al improviserend de pan uit laten swingen. Noem dat maar eens geen wereldprimeur! En de zaal ging plat, zoals dat heet.
 
Lieve en Frank met Summertime

een terecht applaus voor Lieve, Frank en Hein

Tot volgende week.
TOOS

Geen opmerkingen: