dinsdag 16 juni 2020

Aan de binnenkant van mijn Buitenkunst

voorbeeld van Buitenkunst: tweeluik Music II
(op aludibond, 160-240 cm)

Van het een komt meestal het ander. Ook in de kunst. Een waarheid natuurlijk als alle koeien samen in een megastal. Want dat 'het ander', de kunst op alu-dibond uit mijn 'The 70-Series' van 2019 was er mogelijk helemaal niet geweest als dat 'het een', mijn Buitenkunst, niet in 2011 was ontstaan. Als onderdeel van mijn grote expositie 'TOOS-de ontdekkende mens' in Fort Rammekens bij Vlissingen. Twee weken geleden schreef ik er hier al over. Met de belofte er nog op terug te komen. Want achter de voorkant van die Buitenkunst, eigenlijk dus aan de achter- of binnenkant, zitten heel veel verhalen verborgen. Met parallellen voor de huidige financiële corona-problemen.  Zoals bijvoorbeeld dat ene 'dingetje' volgens de leiding van het Vlissingse maritiem muZEEum. Dat moest ik toch nog even weten voordat ik 'ja' zou zeggen tegen hun voorstel voor die expositie.
Fort Rammekens in woestere tijden, links boven de toegang
naar Middelburg
Fort Rammekens nu
Toos van Holstein, steendruk Renaissance, gemaakt
van de grote toegangspoort naar het fort
 Dat 'dingetje'? Het muZEEum zat zelf volop in de financiële problemen en had geen rooie cent beschikbaar voor die tentoonstelling. Die ook geen verkoopexpositie mocht worden. Wel konden ze mij met hun facilitaire dienst gratis bijstaan. Nogal 'een dingetje' dus! Maar toch wilde ik dat fort dolgraag met kunstzinnige ideeën naar mijn hand gaan zetten. En ik had geen wonderlamp zoals Aladin waarbij ik even een behulpzame geest kon oproepen. Dus hoe kwam ik aan harde euro's? Alleen door een stichting op te zetten. Want die was persé nodig om subsidiefondsen aan te kunnen schrijven. Let wel, 't was 2010/11, die wankele periode van omgevallen banken. Financieel verwarrende tijden zogezegd, net als nu. Maar om heel veel correspondentie van de Stichting "Expo Fort Rammekens" ontzettend kort samen te vatten, het lukte. Het VSB Fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Rabobank Walcheren, het Familiefonds Hurgronje, Stichting Moerman Promotie Vlissingen, Donkigotte en De Zeeuwse Alliantie, allemaal droegen ze een financiële steen bij.
bezig in de grote binnenruimte bij een paar steigers

opnamen voor de film 'TOOS-the movie' met mijn standin
voor de jonge TOOS
opname voor Omroep Zeeland
Voor steigerbouw, voor film en fotoprojectoren, voor de film 'TOOS- the movie' over mijn werk (zie hier), voor houtconstructies, voor het aludibond met daarop mijn Buitenkunst, voor grote vellen handgeschept papier met inlijstingsmateriaal, voor in kunststof gegoten beelden, voor bouwlampen die alles moesten uitlichten, voor ………… Nou ja, ga maar door. Maar of alles wat ik voor ogen had was gelukt zonder mijn af en toe reddende engel Jacob?
 
overleg met Jacob in het fort
Tja, Gouwe Ouwe wijlen Jacob. Werkend voor het muZEEum en, zoals hij dat zelf voelde, de Heer van Rammekens. Het prototype van de ruwe bolster met de blanke pit, een man wiens gezicht veel over zijn avontuurlijke leven vertelde, een man die ik in mijn hart sloot. Net zoals hij mij ook. Terwijl ik dit zit te tikken, krijg ik weer dat warme, speciale Jacobgevoel. Hij had zijn eigen werkplaats in het fort waar zijn gouden handjes alles konden maken wat ik voorstelde. En als Heer van Rammekens wist hij ook nog allerlei regels bij dat Rijksmonument blijmoedig op eigen wijze te interpreteren. Zat er ergens geen ophangmateriaal op de juiste plaats in zo'n eeuwenoude muur waar dat toch wel heel erg handig zou zijn? Spijkeren en boren mocht niet volgens die regels. 'Wijffie', zei Jacob dan, 'maak je geen zorgen, ik vind wel een oplossing'. Op maandag was het fort altijd officieel gesloten. Als ik dan op de dinsdag weer kwam kijken, zaten er plotseling toch oude, roestige spijkers en haken in zo'n streng gereguleerde muur die ik er eerst echt niet had gezien. Zonder Jacob had 'TOOS-de ontdekkende mens' er anders uitgezien. En dat hij zich voor mij op een speciale ontvangstdag in mijn pand in Middelburg in een echt pak had gehesen? Ik haal me dat zo weer voor de geest in combinatie met dat Jacobgevoel. Maar die Gouwe Ouwe is niet meer, hij is gaan hemelen. Naar een plek met, hoop ik, speciaal voor hem een bruine stamkroeg.
diverse foto's van de opening en de verschillende fortruimtes
de filmzaal
Wat nog wel is? Mijn Buitenkunst natuurlijk. Die in de jaren na 2011 diverse tuinen in Nederland is gaan opsieren. Want bestand tegen weer, wind en zon. Ik denk dat ik er de komende Kunst en Cultuurroute Middelburg op zondag 5 juli maar wat extra aandacht aan ga geven.
En wat ook nog is? Diverse films op mijn YouTube-kanaal. Zoals een video over de expositie en eentje met die basisschoolklas uit Koudekerke en hun Geheime Tekens.


de klas bezig met hun Geheime Tekens
 Oh ja, en natuurlijk dit blog. Want dat is ontstaan in 2011 juist vanwege die tentoonstelling. Maar dat is weer een ander verhaal. Tot volgende week.
TOOS

Geen opmerkingen: