Stel nou eens dat ik je zou vragen of bovenstaand
schilderij uit de tegenwoordige of de verleden tijd is. Ik vermoed zomaar dat
je dan zult zeggen 'nou, dat is van wel wat jaartjes terug'. En als ik nou het zelfde vraag bij dit werk?
Grote kans dat je zegt 'hedendaags' . Volgende vraag: wie
van onderstaande twee mannen zou welk werk hebben gecreëerd?
Het linker zelfportret is van de Zweed Anders Zorn, het
rechter van de Nederlandse kunstenaar Poen de Wijs. Gokkie leggen dat je Zorn koppelt
aan het eerste en Poen de Wijs dus automatisch aan het tweede schilderij? Dat kan
ook bijna niet anders als je de twee verschillende schilderstijlen met elkaar
vergelijkt. De wat groffe toets die een realistische wereld schept en de
fijnere penseelstreek die een imaginaire omgeving neerzet. Waarbij ook gelijk
duidelijk is dat je het vrouwelijk naakt op heel verschillende manieren kunt
weergeven!Hier nog een paar voorbeelden van beide kunstenaars.
Hoe ik ertoe kom deze twee aan elkaar te koppelen? Door
het Kunstmuseum Den Haag en de tentoonstelling 'Anders Zorn, de Zweedse Idylle'. Daar moest
ik gelijk aan Poen denken toen ik met de verplichte maskervermomming de eerste
aan Zorn gewijde zaal binnenstapte. Dat was ergens in november. Je weet wel, in
die bijna al nostalgische tijd toen musea nog open mochten zijn.
 |
de expositie in Kunstmuseum Den Haag |
Van Anders Zorn (1860-1920) had ik, eerlijk gezegd, nog
nooit gehoord tot aan deze tentoonstelling. Maar de zaalteksten leerden me al
heel snel dat ie toch heel erg beroemd was in zijn tijd. Gevierd in Parijs, in
Londen, in de USA, een zeer gewaardeerd societyschilder die honderden
portretten maakte van allerlei hotemetoten. En de schilder bij uitstek van het
geromantiseerde en verheerlijkte Zweedse landleven. Een 'mannetje' waar je niet
zomaar omheen kon in de kunstwereld. Zoals hij op zijn zelfportret ook wel heel
erg duidelijk laat zien.
Maar dat 'mannetje' zakte na zijn dood toch aardig weg. Behalve
in eigen land, daar is hij nog steeds wereldberoemd. Met zelfs een eigen
museum. Hoe dan ook, schilderen kon hij! Dat zag ik direct aan de aquarellen
waarmee hij zijn carrière begon. Gemaakt met een fabelachtige techniek.
 |
Anders Zorn, Naar de dans (1880), aquarel |
 |
Anders Zorn, Markt in Mora (1892), aquarel |
 |
detail |
 |
Roma smederij (1885), aquarel |
Net zoals, daar is hij dan, mijn goede en te vroeg
gestorven kunstgenoot Poen de Wijs (1948-2014) dat kon. Want ook die startte
met technisch wonderschone aquarellen. Vaak met het vrouwelijk naakt als
onderwerp. Maar dan heel afstandelijk, vaak heel verstild en bovenal heel
esthetisch geschilderd.
 |
Poen de Wijs, De Bretonse kust, aquarel |
 |
Poen de Wijs, Meisje met het rode haar, aquarel |
Dat bleef zo toen hij na een aantal jaren, net als Zorn,
op olieverf overstapte. Maar bij Zorn's destijds zeer populaire naakten kan ik
me beslist niet onttrekken aan zijn typisch mannelijk kijk. In mijn ogen vaak
wat gluurderig en pin-upperig. Want zou 't in het eerste schilderij hieronder
nou echt gaan om 'De eerste keer' (de titel die aangeeft dat het jongetje voor
het eerst dat water ingaat) of om de weelderig weergeven mollige vormen van de
moeder? En hoe zit dat in die andere schilderijen en modelfoto's? Oordeel zelf.
 |
De eerste keer
 | modelfoto en ets voor 'De zwaan' |
|
 |
modelfoto met Anders zijn gezicht links op de voorgrond |
Jammer genoeg kun je de expositie niet meer bezoeken. Die
liep in alle stilte af op 31 januari. Alles is al weer op de terugweg naar
Zweden, zo liet de Nieuwsbrief van het museum weten. Maar als je er voor wilt
gaan zitten is hier op Vimeo, het sjieke zusje van YouTube, een uitgebreide door het museum gemaakte video van 20 minuten.
Dan nog Poen. Ook die dreigt, net als Zorn, na zijn dood
weg te zakken. Iets waar zijn bewonderaars
een stokje voor willen steken. Met o.a. een grote expositie in museum
Musiom in Amersfoort. De geplande openingsdatum? 8 Januari! Een typisch geval
van dikke pech dus! De deuren konden nog geen dag open voor het publiek. Wel
kan ik een tipje van de sluier oplichten want op 3 januari moest ik voor
kunstzaken in dat Musiom zijn. Waar men toen nog druk bezig was met inrichten. Of
dus de volgende foto's de nog verborgen situatie van nu weergeven? Ik steek er
zelfs geen vinger voor in het vuur.
 |
in het Musiom (Amersfoort) |
Maar zodra het museum weer open mag, meld ik me. Zowel in
Amersfoort als in dit blog. Want Poen's prachtige nalatenschap verdient 't om onder
de aandacht te blijven. Veel meer over hem vind je op https://penseeltoets.nl/ Tot volgende week.
TOOS
Geen opmerkingen:
Een reactie posten