dinsdag 29 mei 2012

TOOS op het Abdijplein Vól-koren

Alle wekelijkse stukjes op dit blog hebben met kunst te maken. ’t Heet ten slotte niet voor niks “TOOS&ART”. Zo ook dus weer deze aflevering met het Abdijplein in Middelburg als aanleiding. Volgend weekeinde is daar namelijk werk van mij te zien. Maar ook zonder dat zijn er redenen genoeg om aan dit plein aandacht te geven.
Stel dat er plotsklaps een verkiezing komt voor het mooiste plein van Nederland? Dat kan. ‘t Stikt ten slotte tegenwoordig van dat soort verkiezingen. De lelijkste plek van Nederland, het architectonisch interessantste nieuwe gebouw, de aantrekkelijkste winkelstad, het mooiste woord van het jaar, en wat al niet. Maar het mooiste plein van Nederland? Volgens mij nog niet. Wel heb ik natuurlijk al een idee welk plein dan onverbiddelijk de Top-3 in moet schieten. Het Abdijplein! Allicht!
Sinds ik in Middelburg woon, is het voor mij een plek geworden waar ik graag kom. Vooral vanwege de rust en de harmonie. Als ’t weer eens druk is in mijn kunstenaarsbrein daalt daar op mij de kalmte neer. Zoals heel lang geleden de Heilige Geest op aarde met Pinksteren. Die 11de eeuwse monniken hebben heel goed aangevoeld dat het daar een goeie stek was!

Maar wat ze destijds natuurlijk niet konden weten, was dat hun Abdijplein ooit het middelpunt zou gaan worden van allerlei culturele activiteiten. Het Zeeuwse Nazomer Festival zonder het Abdijplein? Of het Internationale Jazzfestival Middelburg? En Middelburg Vól-koren, zoals komend weekeinde? Want zaterdag en zondag 2 en 3 juni wordt Middelburg weer overstroomd door ik weet niet hoeveel koren. Met het centrale podium natuurlijk op het Abdijplein. En van TOOS een aantal grote, weersbestendige werken op dibond met muziek als onderwerp met nog een bijbehorende diashow. Want het leek de organisatie interessant om op die manier de sterke band tussen de Middelburgse Kunst en Cultuurroute (op 3 juni) en Vól-koren nog eens extra te benadrukken. Een idee waar ik helemaal achter sta. Hoe dat alles uitwerkt? Daarover meer volgende week.
TOOS.

Geen opmerkingen: