dinsdag 31 december 2013

Met nieuwe schilderijen het nieuwe jaar in

La dolce far niente, 100-120 cm

Homerus, 180-80 cm
 Een oude gewoonte voor een nieuw jaar: goeie voornemens. Dus waarom ook niet bij mij? Ik had me al een hele tijd geleden voorgenomen dat er weer eens een aantal nieuwe schilderijen van me op www.toosvanholstein.nl moesten worden gezet. Bij exposities van het afgelopen jaar in diverse galerieën in het land zijn daarvan natuurlijk al een aantal te zien geweest. Maar ja, hoe gaat dat? Druk, druk, druk met mijn vele kunstenaarsactiviteiten. Dus kwam 't er maar niet van. Want daarvoor moet je echt rustig de tijd nemen.

Eerlijk gezegd vind ik lekker bezig zijn in mijn atelier ook veel leuker. Daar kan ik op een prettige manier helemaal verdwalen in mijn eigen wereld. Mijn monde interieur, zoals dat zo mooi heet in de Franse taal. De beelden in mijn hoofd op het schildersdoek proberen te krijgen, daarin kan ik me helemaal verliezen. Regelmatig staan er voorbijgangers stil bij de grote glazen deuren van mijn oude pakhuis aan de Korendijk om naar binnen te turen in het atelier en te kijken hoe ik bezig ben. Maar meestal heb ik dat helemaal niet in de gaten. Ik zit dan heel ergens anders dan in Middelburg. Eigenlijk een soort gratis vakantie . Dat alles maakt mijn kunstenaarsvak zo mooi. Zeker als ik er ook nog andere mensen blij mee kan maken.
City, 110-90 cm

Het bijwerken van een website is vergeleken  met dat schilderen dus een wel heel aardse bezigheid. Een bijkomstigheid is nog dat ik deze website al jaren lang heb en dat de programmatuur erachter dus ook stamt uit de cyber-oertijd. Want wat gaan die ontwikkelingen daarin razend snel! Met andere woorden, de software waarop mijn site berust, is relatief ingewikkeld en niet zo gebruikersvriendelijk als de huidige. Ook dat is zo'n voornemen voor 2014. Die site, en dan vooral de software, eens grondig onder handen nemen. Maar eerst dus nog wel een aantal nieuwe schilderijen erop!
 
La casa de los espíritos, 145-115 cm
Het sjabloon waar die in moeten passen staat 16 foto's toe. Dus moest ik een keus maken uit hetgeen ik afgelopen jaar weer met heel veel schildersplezier heb gecreëerd. Een paar van die werken zijn in deze blogaflevering opgenomen. Voor meer moet je dus toch echt maar even naar www.toosvanholstein.nl . Klikken op "Nieuwste schilderijen" onder mijn foto linksboven op de Nederlandstalige openingspagina en daar zijn ze!. Tot volgende week.
TOOS

Geen opmerkingen: