dinsdag 28 januari 2014

Waarom Dan Brown mij irriteerde in Laos

Toeval? Geen toeval? Hoe dan ook, bij mijn terugkomst uit Zuidoost Azië las ik dat Dan Brown op bezoek was in Nederland. Je weet wel, die Dan Brown van "De Da Vinci Code" en het recente "Inferno", het meest verkochte boek in Nederland in 2013. En toevallig of niet, in Laos had ik dus net dat "Inferno" gelezen.
La Mappa dell' Inferno, Botticelli
Op zo'n reis neem ik namelijk altijd flink wat leesvoer mee. 't Is heerlijk om me bij alle nieuwe indrukken in een nog onbekend land af en toe met een boek even terug te trekken in mijn eigen wereld. Daarbij was "Inferno" eigenlijk wel verplichte kost. Want De Hel uit de Divina Commedia van Dante ligt aan de basis van Brown's nieuwste boek. En trouwe lezers van dit blog weten dat ik via Galerie Qvadrige in Nice betrokken was bij de illustratie van een nieuwe Franstalige uitgave van Dantes middeleeuwse meesterwerk. Om "Inferno" kon ik dus niet heen. Ook al omdat Brown vaak beeldende kunst een grote rol geeft in zijn avontuurlijke verhalen.  Denk maar aan de schilderijen van Leonardo da Vinci in de "Da Vinci Code". In "Inferno" is dat het geval met een werk van de beroemde Sandro Botticelli (1445-1510). "Kaart van de Hel", één van de illustraties die Botticelli destijds maakte bij de Divina Commedia (zie boven en hieronder).
 
detail van La Mappa dell' Inferno
Maar waarom dan die irritatie over "Inferno" in dat verre Laos?  Omdat Dan Brown een deel van het verhaal zich laat afspelen in Venetië en omdat hij daarbij een volstrekt onwaarachtig beeld van die stad geeft. Van "mijn" Venetië nog wel, van die stad waarop ik verliefd ben en waar ik al heel wat keertjes ben geweest!  Even tegengas geven dus.

Zo schrijft hij, als zijn hoofdpersoon Robert Langdon het station uitkomt,  "tientallen schippers zwaaiden met hun armen en riepen naar de toeristen, in de hoop passagiers te lokken voor hun watertaxi, gondel, vaporetto of speedboot". Dat beeld heb ik daar dus nog nooit gezien. En schippers van de vaporetto, de openbare waterbus van Venetië, die naar toeristen zwaaien? Kom nou toch. Wat te denken van de "drijvende verkeersopstopping" en "op de een of andere manier was een filevorming die hem in Boston tot wanhoop zou drijven in Venetië schilderachtig". Tja, alles in Venetië is schilderachtig, maar filevorming? Ik verbaas me er juist altijd over dat al dat verkeer op het water zo soepel langs elkaar heen glijdt. Ondanks die drukte op sommige plaatsen. Het wemelt van dat soort beschrijvingen die echt voor geen meter kloppen.


Zo heb ik zelf ervaren dat er af en toe zo'n groot cruiseschip met ik weet niet hoeveel dekken boven elkaar bij het San Marco plein langs vaart. Echt geen gezicht! Dan lijkt Venetië ineens een soort Madurodam dat in het niet valt bij zo'n gigant met enkele duizenden passagiers die zich op de bovenste dekken verdringen om letterlijk over de stad uit te kijken. Maar dat er "dag en nacht een eindeloze reeks cruiseschepen voorbij voer"? Dat slaat helemaal, maar dan ook echt helemaal nergens op. Overigens wordt er al wel heftig geprotesteerd tegen dit gedoe met cruiseschepen. Volkomen terecht.


Interessant in het boek is ook dat onze Harry Langdon van het een op het andere moment van het San Marco plein de San Marco basiliek instapt. Als je ooit de rijen bezoekers buiten die basiliek hebt ervaren, weet je dat een uur wachttijd heel normaal is. Maar ja, "Inferno" speelt zich af binnen 48 uur. Een uurtje wachten gaat dan vanzelfsprekend niet.
Jammer van dat soort missers. Dat doet af aan het verhaal, voor zover dit al geloofwaardig is. Want geloofwaardig is natuurlijk iets anders dan spannend. Dat laatste is het zeker, 't leest als een trein.  En met alle culturele en kunstzinnige info die het boek geeft, zij het Dan Brown dan maar vergeven dat hij "mijn" Venetië onrecht aandoet. Tot volgende week.

Geen opmerkingen: