dinsdag 10 november 2015

Kleur ontketend

Henri Matisse: "Toen ik begon met schilderen, voelde ik me beland in een soort paradijs... In het dagelijks leven voelde ik me gewoonlijk verveeld en verstoord...Bij het schilderen voelde ik me heerlijk vrij..."
 
Landschap bij Collioure, Matisse

Deze week nog één keer een uitspraak van een kunstenaar die me heel erg aanspreekt en die voor mij te maken heeft met de tentoonstelling "Kleur ontketend: Moderne Kunst in de Lage Landen, 1885-1914" in het Gemeentemuseum van Den Haag. Want vrij zijn betekende rond 1900 in Frankrijk en Duitsland een explosie van "verkeerd" kleurgebruik. De kleur werd vrij.
Portret van Dolly, Kees van Dongen
Herfst, Rik Wouters
Rode paarden, paars gras, blauwe bomen. In Nederland en België vond dat al snel navolging. Daarover gaat die expositie in het Gemeentemuseum. Op naar de bevrijde kleur, op naar Den Haag.
Tot volgende week.

TOOS

Geen opmerkingen: