dinsdag 3 november 2015

Tentoonstelling Munch: Van Gogh

Een uitspraak van Edvard Munch (!863-1944):
"Een kunstwerk kan alleen in je innerlijk ontstaan. Kunst is de vorm van het beeld dat door zenuwen, hart, brein en het oog van de mens ontstaat".

Madonna, Munch
 Dat is me uit het hart, of liever uit de buik, gegrepen. Want ik zeg 't zelf heel vaak in gesprekken over kunst: ik werk vanuit mijn gevoel, vanuit mijn buik, vanuit les tripes zoals de Fransen dat dan zeggen.

Vorige week schreef ik 't al. Ik ben even voor een paar weken onder de internet-radar verdwenen. Dat wil zeggen, die radar ziet mij niet, maar ik zie internet ook niet. Kwestie van bereik. Toch wil ik mijn reeks van wekelijkse afleveringen niet onderbreken. Vandaar dat er een paar korte, van te voren klaargezette blogjes verschijnen. Met eigenlijk reclame voor een aantal, in mijn ogen, heel aantrekkelijke exposities die nu in het land zijn te zien. En die op mijn lijstje staan om de komende maanden te bezoeken.


Eén van die exposities is "Munch: Van Gogh" in het Van Gogh Museum. Ik heb er alleen maar lovende kritieken over gelezen. Op dus naar Amsterdam, naar het Museumplein, naar de vernieuwde ingang van het museum.  Zelf ga ik absoluut. 
Sterrennacht boven de Rhône, van Gogh

Tot volgende week.

TOOS

Geen opmerkingen: