dinsdag 6 maart 2018

Homerus, Homer, Homère




TOOS-doodle, gemaakt op mijn iPad

Je ziet, ik ben met mijn hoofd weer helemaal boven de internetradarhorizon gekomen. Nog maar net trouwens. Vandaar hier de laatste aflevering in de korte, van te voren klaar gezette reeks van mijn helden en heldinnen.

 Een waardige afsluiting met Homerus. Of Homer zoals hij in het Engels heet. Of Homère op z'n Frans. De Griekse gigant die in de loop der eeuwen kunstenaars en toneelschrijvers is blijven inspireren. Ook mij heeft hij het nodige gebracht. Heb ik met steendrukken niet mijn aandeel geleverd aan nieuwe Franstalige uitgaven van de Ilias en Odyssee?

Homerus met zijn Ilias en Odyssee is in onze Westerse wereld niet meer weg te denken. De strijd om Troje, Achilles, de schone Helena, Odysseus, hij heeft vele helden geschapen die in feite  onverbrekelijke schakels vormen tussen de oude Griekse beschaving en de onze.
Homerus mocht dus absoluut niet ontbreken in deze korte reeks.
Toos van Holstein, Homerus, olieverf 180-80 cm
Toos van Holstein, steendruk bij de Ilias


Tot volgende week.
TOOS

Geen opmerkingen: