dinsdag 12 april 2011

Het meisje en de 4de TOOS-doodle

Gekoppeld aan mijn 4de TOOS-doodle zit natuurlijk een verhaal. Want wat doet dat meisje daar voor die poort? De poort is die van fort Rammekens, één van de zeldzame Renaissancepoorten in Nederland en alleen daardoor dus al interessant. Dat ik dat bouwwerk in een TOOS-doodle kan verwerken is weer één van die leuke dingen van de iPad. Ik kan daarop namelijk vanuit een foto verder werken aan een doodle. Hoe zo’n doodle dan verder ontstaat is te zien in het filmpje op YouTube. Nog niet gezien? Ga dan maar naar  http://bit.ly/ij4Pag .

Maar dan dat meisje! Die speelt in de expositie in het fort een grote rol als metafoor, als een symbool dat staat voor de ontdekkingen die je tijdens je leven van jongs af aan doet. Zolang ik dat kleine meisje in mij behoud, zolang blijf ik nieuwsgierig naar de wereld om mij heen. Door haar kan ik me blijven verwonderen en kan ik inspiratie blijven opdoen uit alles wat zich om mij heen en op de rest van de wereld afspeelt. Daarom duikt zij in vele gedaanten op in de expositie: in monoprints, in beelden van aluminium en kunststof, in prints op dibond en ook in de film TOOS die bij de officiële opening op 23 april om 15.30 uur in première gaat.

Komt dat zien! Dan kun je ook constateren waarom ze die bal in haar handen heeft.

Trouwens de TOOS-doodle is natuurlijk weer te downloaden en printen vanaf mijn website www.toos.biz .

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Toos,
Toen ik de tekening zag van het meisje, moest ik gelijk denken aan dat meisje van 12 uit Groningen, die een baby kreeg.
Ik zag namelijk niet gelijk die bal, en het meisje kijkt zo verschrikt.
Ik kan niet komen op de opening , maar ga zeker kijken hoe de schilderijen uitkomen in het Fort, want de opgeving speelt zeker een rol in de dramatiek van de schilderijen.
De eerst keer dat ik een schilderij van je zag was in de kerk in Franeker, en dat heeft me gelijk een fan gemaakt van jouw kunst.
Leuk ook die Doodles, en knap dat je met een paar streken zo echt "een Toos" maakt.
Ik had de tekening van het paartje gecombineerd met een achtergrond van een foto van mezelf, en toen ik dat aan mijn man liet zien, die niks wist van die Doodles, zei hij gelijk, joh dat lijkt wel een Toos.
Groeten en een fijne dag toegewenst Leny Bravenboer.