donderdag 3 maart 2011

Het blog start!!

Het is zover! Mijn weblog “TOOS in Fort Rammekens” gaat van start. Die titel kan gelijk twee vragen oproepen: waarom niet Toos van Holstein maar TOOS en waarom Fort Rammekens? De antwoorden daarop hangen direct met elkaar samen.
Eind 2009 vroeg de directie van het Zeeuws maritiem muZEEum in Vlissingen mij of ik in dat fort bij Vlissingen een tentoonstelling wilde houden. Het muZEEum beheert het fort in opdracht van eigenaar Staatsbosbeheer. Ik was er, moest ik tot mijn schande erkennen, nog nooit geweest. Maar toen ik de locatie en dat gebouw met al die donkere krochten en gangen zag, was ik verkocht. Dit was uniek, een fort uit 1547 in een prachtig natuurgebied en daarin een expositie!
Er was echter één klein probleempje. Ik kon daar absoluut geen olieverfschilderijen gaan ophangen. Te vochtig en te zout, zo direct aan de monding van de Westerschelde.
Daar werd dus TOOS geboren. Ik liep al een poosje rond met ideeën om meer met digitale technieken en fotografie te gaan doen in combinatie met mijn schilderijen. En dit was het moment! Daarbij wilde ik de kunst die zou ontstaan uit de toepassing van die digitale technieken duidelijk scheiden van de schilderijen, aquarellen, steendrukken en bronzen die ik signeer met TvHolstein. TOOS dus!
Maar toen moest het echte werk natuurlijk nog beginnen. Wat zou ik gaan doen, moest er een nieuwe website TOOS bijkomen, wat zou ik in welke ruimte presenteren, hoe kon ik genoeg geld bij elkaar krijgen voor deze zogenaamde non profit tentoonstelling, hoe kon ik sponsors vinden, moest er een brochure komen, hoe pakken we de publiciteit aan, wat doen we met foto’s en filmpjes en nog duizend andere vragen.

Van dit alles ga ik in dit blog verslag gaan doen. De zogenaamde social media als Facebook, Hyves, LinkedIn, Twitter en YouTube gaan daarbij een grote rol spelen in samenhang met een nieuwe website www.toos.biz die er naast de al bestaande www.toosvanholstein.nl komt. Want als je dan toch digitaal gaat, moet ’t ook maar gelijk goed, nietwaar?

Nieuwsgierig naar die kunst van TOOS? Ga dan nu snel naar die nieuwe site www.toos.biz. Daarop staat natuurlijk ook weer een link naar dit blog.
Ik laat overigens nog lang niet alles zien. Maar een tip van de sluier die nu nog hangt over dat wat straks in Fort Rammekens te zien is, wordt natuurlijk al wel opgelicht.
Op die site staat ook een knop “TOOS-doodles”. Daar staat al wel iets over die TOOS-doodles te lezen maar er is nu lekker nog niks te zien. Dat komt over een aantal dagen bij de volgende aflevering van dit blog. Nog even nieuwsgierig blijven dus naar die gratis kunst van TOOS.

En wil je vrienden op de hoogte brengen van deze nieuwe website, dit blog en die komende expositie? Graag zelfs!

Geen opmerkingen: