donderdag 26 mei 2011

Alice in Aluminiumland

Als je mijn tentoonstelling “TOOS-de ontdekkende mens” in fort Rammekens al hebt bezocht, heb je kunnen zien dat daarin een klein meisje een belangrijke rol speelt. Voor mij is ze in die expositie het symbool voor dat ontdekken, voor nieuwsgierigheid, een soort Alice in Wonderland. Als kind hebben we van nature allemaal een grote nieuwsgierigheid in ons, we willen de wereld verkennen. En dat er veel te leren valt is duidelijk, iedereen begint ten slotte op nul!
Voor mij als kunstenaar is dat kleine meisje heel belangrijk gebleven. Ik koester haar kinderlijke onbevangenheid zo goed als mogelijk ondanks het ouder worden. Zo probeer ik door haar ogen te blijven kijken opdat ik me elke keer weer verbaas over de ons omringende wereld. Dat levert heel veel inspiratie op kan ik verzekeren!

Dat meisje is in diverse gedaanten terug te vinden in het fort. Zo staat mijn Alice, in aluminium gegoten, ook ergens verborgen in de installatie “Dream City” verlangend naar buiten te kijken door een schietgat. Maar voordat ze daar stond, moest er heel wat gebeuren. Iets daarvan laat ik nu zien in de nieuwste video op mijn YouTube kanaal met link http://bit.ly/ij4Pag . Maar wil je 'm nu al zien, klik dan gelijk in het venster hieronder.
Eerst de schetsen, dan het wasmodel met daarin verwerkt allerlei materialen die kunnen verbranden in de oven van de gieterij. Dan de moedermal en ten slotte het eerste volledige wasmodel waarmee het beeld wordt gegoten. Ik zal maar niet in de technische details treden. Feit is dat ik op deze manier mijn eerste aluminium beeld liet gieten. Want tot nu toe had ik steeds in brons gewerkt.

Dat er bij het gieten nog wel eens iets fout kan gaan in het Wonderland van Alice bleek heel duidelijk. Er zal blijkbaar een klein gaatje aan de onderkant van de mal want het hete aluminium, vloeibaar als water, stroomde er onder even hard uit als het er aan de bovenkant in werd gegoten. En dat vloeibaar aluminium met zuurstof in de lucht lekker kan fikken en roken, weet ik nu ook! Kijk maar eens goed op die film http://bit.ly/ij4Pag .

Zie voor meer informatie over de kunst in het fort ook de site www.toos.biz .


  

Geen opmerkingen: