zondag 15 mei 2011

Maar ook de kathedraal van Amiens is oud!

Ooit gedacht dat die Franse kathedralen er toch allemaal wel een beetje grijzig bij staan? Vergeet ’t maar. Ze toonden vroeger één kakofonie van kleuren!
Je begrijpt ’t al. Na het zijstapje in de vorige aflevering met Toos even niet in fort Rammekens maar in Le Touquet-Paris-Plage permitteer ik me er hier nog één.  Maar dat is dan ook voorlopig weer de laatste beloof ik.

Niet echt ver van Le Touquet, voor Franse begrippen ten minste, ligt Amiens. En Amiens heeft een prachtige gotische kathedraal die nog heel wat ouder is dan fort Rammekens . Het leek me interessant daarvan wat te laten zien op YouTube. Link maar naar http://bit.ly/ij4Pag .

De bouw van deze grootste kathedraal van Frankrijk begon al in de 13de eeuw. Aan zo’n oude kerk kan ik nooit voorbij gaan. Vaak zijn  er de prachtigste kunstwerken te vinden. In Amiens vind je in het voorportaal bijvoorbeeld nog heel veel oorspronkelijk beeldhouwwerk. Dat is echt bijzonder omdat er in de loop der eeuwen vaak heel veel is verdwenen. Wij hebben in onze 16de eeuw dan wel de Beeldenstorm gehad waarbij in de, van oorsprong, natuurlijk allemaal katholieke kerken veel kunst werd vernietigd. Maar wat er tijdens de Franse revolutie eind 18de eeuw allemaal gebeurd is met de kerkelijke kunst? Dat wil je echt niet geloven!
Daarom is het zo bijzonder om in Amiens nog zoveel terug te vinden. Bijzonder ook is dat hier bij de restauratie de laatste jaren veel onderzoek is gedaan naar de minieme hoeveelheden kleurpigmenten die nog in de beelden van het voorportaal zijn terug gevonden. Naar aanleiding daarvan is een lasershow ontwikkeld die in het toeristenseizoen die beelden ’s avonds aanlicht met hun oorspronkelijke kleuren. Ik kon dit jammer genoeg nog niet meemaken maar heb er wel foto’s van gezien. Echt ongelooflijk! Gaan zien als je in de buurt bent. Zo worden de middeleeuwen ineens heel anders ingekleurd.

Geen opmerkingen: