dinsdag 14 juni 2011

Helemaal gratis en bijna gratis

Helemaal gratis
It’s TOOS-doodle time! Op www.toos.biz is weer een nieuwe, gratis TOOS-doodle te downloaden. Elke keer geniet ik ervan om met zo weinig mogelijk bewegingen op het touchscreen van de iPad de illusie weer te geven van een figuur of een bouwwerk of een combinatie van beide (zie hiervoor de video op  mijn YouTube-kanaal http://bit.ly/ij4Pag) Want dat is voor mij toch de kunst van die doodle! Met enkele lijnen en kleuren iets maken wat door iedereen herkenbaar is. In dit geval is het dat nieuwsgierige meisje dat in mijn tentoonstelling in fort Rammekens zo’n grote rol speelt.
Van diverse kanten heb ik al vernomen dat verzamelaars alle TOOS-doodles uitprinten en zelfs inlijsten. Ik heb niet de illusie dat ik hierbij de verzamelwoede van de AH-voetbalplaatjes ook maar in de verste verte kan benaderen, maar het is wel heel leuk om te weten. Ook als screensaver schijnen ze al een functie te hebben.

Bijna gratis
En dan iets dat je bijna gratis zou kunnen noemen.
Vorige keer schreef ik al iets over mijn steendruk “RENAISSANCE” met de poort van fort Rammekens als basis. In het Antwerpse atelier van meestersteendrukker Rudolf Broulim mocht ik die 3-kleuren steendruk in een oplage van 50 helemaal gratis maken. Niet alleen van de TOOS-doodle is het onstaansproces op YouTube http://bit.ly/ij4Pag te volgen maar ook dat van de steendruk. Dat kan trouwens ook hieronder via het videoschermpje.

Over het maken van zo’n steendruk is verder uitgebreid te lezen op http://www.toosvanholstein.nl/lithoned.html .

Het voor niets aanbieden van zijn atelier en zijn diensten was de manier van Rudolf om mijn non-profit expositie “TOOS-de ontdekkende mens” te sponsoren. Want nu kan dat unieke kunstwerk aan liefhebbers worden aangeboden voor de ontzettend lage prijs van € 100 waar steendrukken normaal gesproken vanaf minimaal zo’n € 300 te koop zijn.
Geïnteresseerden kunnen daarvoor contact zoeken met mij (toos@toosvanholstein.nl) of met de Stichting “Expo Fort Rammekens” (efr@hccnet.nl) die de verkoop regelt. Want het is die stichting die, in samenwerking met het Zeeuws maritiem muZEEum, de expositie mogelijk heeft gemaakt door subsidie te verkrijgen bij o.a. de Rabobank Walcheren/Noord-Beveland, de Stichting Moerman Promotie Vlissingen, het Prins Bernhard Cultuurfonds Zeeland en het VSBfonds.

Met de verkoop van de steendruk hoopt de Stichting “Expo Fort Rammekens” nu de laatste gaten in de begroting te kunnen dichten.  

Geen opmerkingen: