dinsdag 7 juni 2011

Geboorte van “RENAISSANCE”, de steendruk

Ik vind het heerlijk af en toe een steendruk te maken. Maar daar moet wel een aanleiding toe zijn, want het blijft een heel bijzonder proces waarin ik mij dan moet storten. Die meer dan 200 jaar oude techniek vergt namelijk een intense samenwerking tussen de kunstenaar als  maker en de steendrukker als technisch tovenaar. Ik zal hier niet in technische details treden want dan zou deze blogaflevering wel heel erg lang moeten worden. Maar voor de geïnteresseerden verwijs ik naar een artikel erover op mijn website www.toosvanholstein.nl met de link http://www.toosvanholstein.nl/lithoned.html .

Wel wil ik toch nog even kwijt dat de steendruktechniek begin 19de eeuw een revolutie veroorzaakte in de communicatie. Daardoor konden er ineens reclameposters en verpakkingen worden gemaakt, hoefde men de noten op muziekbladen niet meer met de hand te kopiëren en werd het drukken van atlassen en prenten veel makkelijker en goedkoper. En kunstenaars ontwikkelden technieken waardoor prachtige kunstwerken in vele kleuren in oplage konden worden gecreëerd. De affiches van Toulouse Lautrec over het fin du siècle in Monmartre in Parijs zijn wereldberoemd geworden.

De aanleiding voor mijn nieuwste steendruk was de expositie “TOOS” in fort Rammekens in combinatie met de renaissancepoort van het fort. Die poort is in Nederland uniek want zo’n Italiaans ogende poort uit 1547 vind je nergens anders. Maar goed, het fort werd dan ook ontworpen door een Italiaanse architect in opdracht van de landvoogdes en zus van Karel V, Maria van Hongarije.
In samenwerking met Rudolf Broulim, meesterdrukker in Antwerpen, heb ik dus een 3-kleuren steendruk gemaakt in een oplage van 50. Die is nu te zien in het fort en ook in mijn atelier. Hoe die steendruk “RENAISSANCE” tot stand kwam, laat ik zien in een video op YouTube waar op mijn kanaal TOOSvanholstein http://bit.ly/ij4Pag nog heel veel meer te zien is over de tentoonstelling in het fort.
Maar de gemakzuchtigen onder ons hoeven alleen maar even in het videovenster hieronder te klikken.

Een volgende keer vertel ik nog wel eens meer over deze steendruk.

Geen opmerkingen: