maandag 25 juli 2011

De Magie van de Monoprint

Ik schreef al eens eerder in dit blog dat ik bij de expositie “TOOS” in fort Rammekens geen olieverfschilderijen op doek kon ophangen vanwege de klimaatomstandigheden in de vochtige en koude kazematten. De vraag was dus “wat dan wel?”. ’t Lijkt misschien heel tegenstrijdig met de opmerking hiervoor, maar één van mijn ideeën was toen gelijk: monoprints op handgeschept papier. Hoezo geen schilderijen en wel papier? Dat zit ‘m erin dat handgeschept papier in waterbaden wordt gemaakt en daarom dus goed tegen vocht kan. Voor het maken van die monoprints moet het papier zelfs eerst weer in water worden bevochtigd! Monoprints dus! Maar wat is dat eigenlijk, een monoprint? Eenvoudig gezegd is dat een druk die op een pers wordt gemaakt. Maar zoals het woord al zegt, ’t is een eenmalige druk. Op YouTube heb ik  een filmpje gezet waaruit, hoop ik, duidelijker wordt hoe dat alles in zijn werk gaat. Link maar met http://bit.ly/ij4Pag, mijn kanaal daar, waarop nog heel veel andere video’s staan die ook  met de tentoonstelling hebben te maken.

Er zijn verschillende technieken mogelijk, maar ik koos voor verzaagde stukken zink die met verf kunnen worden ingerold en gesmeerd en dan in de pers worden gelegd met het papier erover heen. Daarna draaien aan het grote wiel (was er in Vlissingen niet al eens ene M. de Ruyter die dat lang geleden ook deed?) en vol spanning bekijken wat er allemaal is gebeurd onder de druk van de zware perscilinder. Dat is een magisch moment! Hoe komt die basisafbeelding eruit?
Want het is inderdaad een basis. Op die afbeelding kun je namelijk weer verder gaan met allerlei materialen en technieken om van elke print een uniek werk te maken. Hoe? Dat is dan weer een beetje het geheim van de smid!
In het fort hangen er nu tien verschillende in één van de tentoonstellingsruimten. In de video laat ik er als resultaat zes zien. Nieuwsgierig naar de rest? Dan op naar het fort! Op www.toos.biz staan er trouwens ook een aantal.
TOOS

Dit blog ontvangen per email? In de linkerkolom in het witte vierkantje naast “submit” beginnen met je adres in te tikken. Klik op submit en de rest van de te volgen handelingen spreekt voor zich. Lid worden kan ook. Kijk maar in diezelfde kolom.



Geen opmerkingen: